UCHWAŁA NR 26/IV/2011
Rada Gminy i Miasta Wyszogród
z dnia 30.03.2011 r.
w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok.
Na podstawie art. 18 ust.2, pkt 15 Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr.142 z 2001 roku poz.1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 4 ust. 2 i 5 Ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 roku Nr 70 poz. 473 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy i Miasta uchwala co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok w treści stanowiącej załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta i Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
§ 3
Traci moc Uchwała Nr 188/XXV/2010r. Rady Gminy i Miasta Wyszogród z dn. 25.02.2010 r.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik Nr ………..//2011
do Uchwały Rady Gminy i Miasta w Wyszogrodzie
z dnia ……………………..
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2011 r.
DLA GMINY I MIASTA WYSZOGRÓD
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zobowiązuje gminy do corocznego tworzenia planu działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, będącego równocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych, które będą realizowane w 2011 r.
Uzależnienie od alkoholu jest chorobą wieloczynnikową, bio-psychospołeczną, uszkadzającą funkcjonowanie człowieka w sferze somatycznej, psychologicznej, społecznej i duchowej. Alkoholizm jest jednym z najpoważniejszych problemów społecznych, pociągającym za sobą psychodegradację jednostki i rodziny, powoduje załamanie się procesów socjalizacyjnych dzieci i młodzieży, wzmaga występowanie przemocy i prowadzi do współuzależnienia całej rodziny.
Rada Gminy w Wyszogrodzie świadoma zagrożeń, jakie niesie spożywanie napojów alkoholowych oraz uwzględniając trzeźwość jako niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra Gminy przyjmuje Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
PROGRAM jest wynikiem diagnozy i doświadczeń pracy komisji w latach poprzednich.
GŁÓWNE CELE PROGRAMU
-
zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych,
-
zmniejszenie rozmiarów już występujących problemów alkoholowych,
-
zwiększenie środków niezbędnych do radzenia sobie z istniejącymi już problemami.
I. OGRANICZENIE DOSTĘPNOŚCI DO ALKOHOLU
Metodami służącymi realizacji tego celu na terenie Gminy i Miasta Wyszogród są:
-
Ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu dla detalu w mieście i gminie na 2011 rok. Limit ten wynosi 33 punkty i jest utrzymany na tym samym poziomie od 1995 roku.
-
Ustalenie liczby punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu dla gastronomii w gminie i mieście w ilości 8 punktów.
-
Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami, a w szczególności:
-
Zasad ich usytuowania wprowadzając zakaz sprzedaży napojów alkoholowych w odległości 60 m od szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych, obiektów kultu religijnego, zakładów produkcyjnych.
-
Sprzedaż napojów alkoholowych w placówkach handlowych i w placówkach gastronomicznych może odbywać się w godzinach otwarcia placówek.
-
Kontrolę placówek pod względem posiadania zezwoleń oraz przestrzegania zasad ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w tym: zakaz sprzedaży alkoholu osobom nieletnim, uwidacznianie wywieszek o szkodliwości spożywania alkoholu, zakaz reklamy itd.
II. ODDZIAŁYWANIE WYCHOWAWCZO - INFORMACYJNE
Metodami służącymi do realizacji tego zadania w 2011 roku będzie:
-
Organizowanie i finansowanie szkolnych programów profilaktycznych.
-
Organizowanie form spędzania wolnego czasu dla dzieci szkolnych w świetlicach
i klubach srodowiskowych. -
Współpraca z różnymi organizacjami, których celem jest promocja zdrowia i trzeźwości, szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej.
-
Organizowanie kolonii i obozów z programem terapeutycznym.
-
Organizowanie turniejów i innych imprez sportowych z młodzieżą z rodzin dysfunkcyjnych.
III. WSPÓŁDZIAŁANIE Z ORGANIZACJAMI PROPAGUJĄCYMI TRZEŹWOŚĆ I ZAKŁADAMI FUNKCJONUJĄCYMI NA NASZYM TERENIE.
-
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej:
-
Udzielanie pomocy finansowej i prawnej rodzinom z problemem alkoholowym;
-
Pomoc w kierowaniu na leczenie osób uzależnionych.
-
-
Posterunek Policji:
-
Zapobieganie zakłóceniom porządku publicznego i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie;
-
Eliminowanie nielegalnej sprzedaży alkoholu;
-
Współudział w kontrolach placówek handlowych.
-
Służba Zdrowia:
-
Szkolenie z zakresu rozpoznawania choroby alkoholowej i innych uzależnień oraz wczesne ich leczenie;
-
Szkoła:
-
Realizacja programów profilaktycznych;
-
Świetlice i kluby środowiskowe:
-
Prowadzenie zajęć i realizacja programów profilaktycznych.
IV. POMOC I OCHRONA PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE
Problemy alkoholowe w równym stopniu dotyczą osób uzależnionych od alkoholu jak i członków ich rodzin.
Mając powyższe na uwadze, jednym z ważnych elementów pomocy tym rodzinom oprócz pomocy materialnej jest jej ochrona przed przemocą.
Realizacji tego celu służy realizacja tzw. NIEBIESKIEJ LINII PRZEZ POLICJĘ I OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ.
Ustalenia z realizacji tego zagadnienia przez Policję będą służyły KOMISJI jako podstawę do wzywania osób stosujących przemoc w rodzinie celem przygotowanie wniosku o poddanie się leczeniu.
Miejscami w których można uzyskać pomoc są:
-
Posterunek Policji;
-
Ośrodek Pomocy Społecznej i Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
-
Świetlice i kluby środowiskowe;
-
Punkt Konsultacyjny.
V. ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są przez Burmistrza Gminy i Miasta po zaopiniowaniu przez Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia) i poza miejscem sprzedaży (sklepy) wydaje się na następujące rodzaje napojów:
-
o zawartości do 4,5% alkoholu (piwo),
-
o zawartości od 4,5 do 18% alkoholu (wino),
-
o zawartości powyżej 18% alkoholu.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (handel) wydawane są na dwa lata. Zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych (gastronomia) wydawane są na cztery lata.
Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:
-
zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców;
-
dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
-
pisemną zgodę właściela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
-
decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
-
posiadanie zezwolenia;
-
wniesienie opłaty;
-
zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych.
Wygaśnięcie zezwolenia następuje na skutek:
1.likwidacji punktu sprzedaży;
-
upływu terminy ważności;
-
zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży;
-
zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej;
-
niedokonanie opłat w terminie.
Cofnięcie zezwolenia następuje na skutek:
-
nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych w szczególności sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw;
-
nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;
-
powtarzających się co najmniej dwukrotnie w okresie 6-m-cy zakłócanie porządku publicznego;
-
wprowadzenie do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł;
-
przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu.
VI. BUDŻET
W celu realizacji zadań wynikających z Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych tworzy się budżet.
Budżet ten jest tworzony ze środków zgromadzonych na koncie Urzędu z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
Zakres zadań finansowych obejmujących budżet:
-
Dofinansowanie programów profilaktycznych;
-
Dofinansowanie obozów wypoczynkowo-terapeutycznych;
-
Organizowanie różnych form spędzania czasu:
-
wakacje;
-
ferie;
-
-
Dofinansowanie zajęć w świetlicach i klubach środowiskowych;
-
ulotki;
-
plakaty;
-
broszury;
-
Zabezpieczenie finansowe dla osób, które prowadzą zajęcia w świetlicach i klubach;
-
Dofinansowanie klubu abstynenta;
-
Zakup sprzętu do prowadzenia zajęć w świetlicach i klubach;
-
Dofinansowanie oddziału szpitali zamkniętych.
Planowany budżet na rok 2011 Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wyszogrodzie
Planowane są wpływy w wysokości 80.000 zł
Dział 851 Rozdział 85154
Podział środków wg kategorii:
851-85153 Zwalczanie narkomanii ogółem 2.000 zł
85154 Przeciwdziałanie alkoholizmowi ogółem 78.000 zł
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
4170-wynagrodzenia osobowe pracowników - 34.500 zł
4110-składki na ubezpieczenie społeczne - 5.600 zł
4170/1-wynagrodzenia komisji - 5.000 zł
4210- zakup materiałów i wyposażenia - - 3.000 zł
- doposażenie klubów i świetlic
4260-zakup energii elektrycznej klub Wyszogród - 8.500 zł
4270-zakup usług pozostałych - 1.000 zł
- remonty klubów/drobne naprawy/
4300- zakup usług pozostałych - 18.200 zł
- utrzymanie Punktu Konsultacyjnego - 7.000 zł
- ferie -lato w mieście - 2.000 zł
- wydatki związane z organizacją imprez i uroczystości okolicznościowych
w klubach ,świetlicach i szkołach - 2.000 zł
- wycieczki i inne imprezy organizowane przez świetlice
i kluby środowiskowe - 2.100 zł
- programy profilaktyczne w szkołach - 3.000 zł
- psycholog, biegły sądowy - 2.100 zł
4410- delegacje i wyjazdy komisji, uzależnionych
i współuzależnionych na mitingi - 1.000 zł
4700- szkolenia - 1.000 zł
4430- ubezpieczenie mienia - 200 zł
VII. SKŁAD I ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISII ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I UZALEŻNIEŃ
Na podstawie art. 4 ust 3 i 4 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. nr 35 poz.230 z późn. zm./ Burmistrz Gminy i Miasta Zarządzeniem Nr 2/2009 z dnia 09.01.2009 roku powołał Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień w następującym składzie:
Bieniek Mariusz – Przewodniczący
Myszkowska Bożena
Jarzyńska – Koper Teresa
Adamkiewicz Zbigniew
Błaszczyk Hanna
Piotrowska Grażyna
Plichciński Klemens
Kondera Teresa
Rutecka Izabela
Komisja działania swe ogranicza do realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień m.in.:
-
Podejmowanie działań zmierzających do poddania się leczeniu osób uzależnionych;
-
Opiniuje decyzje o wydaniu oraz cofnięciu zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;
-
Kontroluje placówki prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
Członkom Gminnej Komisji za wykonywanie czynności oraz udział z posiedzeniach przysługuje wynagrodzenie (ustawa z dnia 23.12.1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej Dz. U. 110 poz. 1255 z 99r. i Dz. U. z 2000 r. nr 119 poz.239). Kwotę za udział w posiedzeniu dla członka komisji ustala się na 40,00 zł. netto.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Izabela Boszko
- Data udostępnienia w BIP: 2011-04-19 09:19:34
- Informacja zaktualizowana przez: Izabela Boszko
- Data ostatniej aktualizacji: 2011-04-19 09:19:34
- Liczba odsłon: 1042
- Historia dokumentu: