U C H W A Ł A NR 28/ IV /2011
Rady Gminy i Miasta w Wyszogrodzie
z dnia 30.03.2011
w sprawie: warunków funkcjonowania oraz trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego
w Wyszogrodzie
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001 r. ze zmianami) w związku z art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362 ze zmianami) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. Nr 180 poz. 1493 ze zmianami: z 2009 r. Dz. U. Nr 206 poz. 1589, z 2010 r. Nr 28 poz. 146 Nr 125 poz. 842) Rada Gminy i Miasta w Wyszogrodzie uchwala co następuje:
§ 1
Zatwierdza się tryb oraz sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Wyszogrodzie, a także warunki jego funkcjonowania w brzmieniu załącznika do Uchwały;
§ 2
Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta;
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie jednym z zadań własnych gminy realizowanych w ramach gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie jest tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.
W skład zespołów – powoływanych przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta – mają wchodzić przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, policji, oświaty, ochrony zdrowia, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz organizacji pozarządowych itp. Zespół może powoływać grupy robocze, które m. in. będą opracowywać i realizować plan pomocy dla konkretnej rodziny, w której występuje przemoc.
Profesjonaliści w ramach zespołu interdyscyplinarnego mają ze sobą w sposób skoordynowany współpracować, w celu lepszego i bardziej skutecznego reagowania na przemoc. Jest to możliwe dzięki łączeniu kompetencji poszczególnych służb, co z kolei wpływa na większą efektywność pomocy udzielanej osobom krzywdzonym przez najbliższych.
Załącznik Nr ………..//2011
do Uchwały Rady Gminy i Miasta w Wyszogrodzie
z dnia ……………………..
Tryb oraz sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Wyszogrodzie, a także warunki jego funkcjonowania.
Rozdział I
Przepisy ogólne.
1.Gmina podejmuje działania na rzecz osób dotkniętych przemocą domową między innymi organizując pracę Zespołu Interdyscyplinarnego.
2.Zespół Interdyscyplinarny realizuje działania określone w Miejsko Gminnym Programie Przeciwdziałania Przemocy oraz w oparciu o założenia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
3.Zadaniem Zespołu Interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań przedstawicieli różnych podmiotów oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie m. in.:
- diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie;
- podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie;
- inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie;
- rozpowszechnianie informacji na temat możliwości uzyskania pomocy przez
osoby dotknięte przemocą domową w środowisku lokalnym;
- inicjowanie działań w stosunku do sprawców przemocy w rodzinie.
4.Zespół Interdyscyplinarny powołuje Burmistrz Gminy i Miasta Wyszogród.
5.W celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie na podstawie porozumienia zawartego przez Burmistrza Gminy i Miasta z poszczególnymi instytucjami mogą być powołane grupy robocze zwane Wyjazdowymi Zespołami Interdyscyplinarnymi.
Rozdział II
Tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego.
1. W skład Zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
a) Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;
b) Szkół Podstawowych i Gimnazjum w Wyszogrodzie;
c) Posterunku Policji w Wyszogrodzie;
d) Centrum Medycznego w Wyszogrodzie;
e) Miejsko Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
f) Sądu Rejonowego w Płocku (sądowi kuratorzy społeczni).
2. Powoływanie i odwoływanie członków Zespołu Interdyscyplinarnego:
a) przedstawiciele poszczególnych instytucji zostają wskazani imiennie przez osoby kierujące instytucjami;
b) skład Zespołu Interdyscyplinarnego zostanie ustalony zarządzeniem Burmistrza Gminy i Miasta Wyszogród powołującym Zespół Interdyscyplinarny;
c) każdy członek Zespołu Interdyscyplinarnego, przed udziałem w pierwszym posiedzeniu składa pisemne oświadczenie o zachowaniu poufności wszelkich informacji i danych uzyskanych przy realizacji zadań w ramach pracy w Zespole;
d) członek Zespołu Interdyscyplinarnego może zostać odwołany w trybie natychmiastowym, w przypadku uzasadnionego podejrzenia o naruszenie zasad poufności danych i informacji uzyskanych w ramach działania w Zespole Interdyscyplinarnym mocą zarządzenia Burmistrza Gminy i Miasta Wyszogród.
3.Powoływanie i odwoływanie przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego:
a)Przewodniczący zespołu Interdyscyplinarnego zostaje wybrany na pierwszym spotkaniu, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów;
b) Przewodniczący zostaje wybrany na czas określony, na okres 3 lat;
c) o wyborze Przewodniczącego zostaje pisemnie powiadomiony Burmistrz Gminy i Miasta Wyszogród.
4. Przewodniczący może zostać odwołany na podstawie:
a) uzasadnionego pisemnego wniosku któregokolwiek z członków Zespołu Interdyscyplinarnego, odwołanie następuje w wyniku głosowania jawnego, zwykłą większością głosów;
b) pisemnej rezygnacji Przewodniczącego;
c) uzasadnionego, pisemnego wniosku Burmistrza Gminy i Miasta Wyszogród.
5. Odwołanie skutkuje koniecznością powołania nowego Przewodniczącego zgodnie z zasadami określonymi powyżej.
Rozdział III
Warunki funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego.
1. Zespół Interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Burmistrzem Gminy i Miasta Wyszogród, a podmiotami, których przedstawiciele wchodzą w jego skład.
2. Członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego wykonują zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych.
3. Za obsługę techniczno – organizacyjną Zespołu Interdyscyplinarnego odpowiedzialny jest MGOPS.
4. Spotkania Zespołu Interdyscyplinarnego odbywać się będą w ramach potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
5. Z każdego spotkania zostaje sporządzony protokół zawierający listę obecności, tematykę omawianych spraw oraz opis działań do podjęcia.
6. Spotkania organizowane są w siedzibie MGOPS lub salach urzędu.
7. Uczestnictwo w spotkaniach jest obowiązkowe.
Rozdział IV
Przepisy końcowe.
Realizację powyższych zapisów powierza się Kierownikowi Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej we współpracy z Miejsko Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Izabela Boszko
- Data udostępnienia w BIP: 2011-04-19 09:25:32
- Informacja zaktualizowana przez: Izabela Boszko
- Data ostatniej aktualizacji: 2011-04-19 09:25:32
- Liczba odsłon: 1005
- Historia dokumentu: