UCHWAŁA NR 143/XIX/2009
Rada Gminy i Miasta Wyszogród
z dnia  23 kwietnia 2009 r.
 
W sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 rok.
 
Na podstawie art. 18 ust.2, pkt 15 Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. Nr.142 z 2001 roku poz.1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 4 ust. 2 i 5 Ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 roku Nr.70 poz. 473 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy i Miasta uchwala co następuje:
 
§ 1
Przyjmuje Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 rok w treści stanowiącej załącznik do uchwały.
 
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta i Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
 
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
§ 4
Traci moc Uchwała nr 126/XVIII/2009 Rady GiM Wyszogród z dnia 6.02.2009 r.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2009 r.
DLA GMINY I MIASTA WYSZOGRÓD
 
                 Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zobowiązuje gminy do corocznego tworzenia planu działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, będącego równocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych, które będą realizowane w 2009 r. 
Uzależnienie od alkoholu jest chorobą wieloczynnikową, bio-psychospołeczną, uszkadzającą funkcjonowanie człowieka w sferze somatycznej, psychologicznej, społecznej i duchowej. Alkoholizm jest jednym z najpoważniejszych problemów społecznych, pociągającym za sobą psychodegradację jednostki i rodziny, powoduje załamanie się procesów socjalizacyjnych dzieci i młodzieży, wzmaga występowanie przemocy i prowadzi do współuzależnienia całej rodziny. 
Rada Gminy w Wyszogrodzie świadoma zagrożeń, jakie niesie spożywanie napojów alkoholowych oraz uwzględniając trzeźwość jako niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra Gminy przyjmuje Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 
 
PROGRAM jest wynikiem diagnozy i doświadczeń pracy komisji w latach poprzednich.
 
GŁÓWNE CELE PROGRAMU 
- zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, 
- zmniejszenie rozmiarów już występujących problemów alkoholowych, 
- zwiększenie środków niezbędnych do radzenia sobie z istniejącymi już problemami.
 
 
I. OGRANICZENIE DOSTĘPNOŚCI DO ALKOHOLU
 
Metodami służącymi realizacji tego celu na terenie Gminy i Miasta Wyszogród są:
1. Ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu dla detalu w mieście i gminie na 2009 rok. Limit ten wynosi 33 punkty i jest utrzymany na tym samym poziomie od 1995 roku.
Ustalenie liczby punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu dla gastronomii w gminie i mieście w ilości 8 punktów.
2. Ustalenie zasad usytuowania punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami, a w szczególności:
a. Zasad ich usytuowania wprowadzając zakaz sprzedaży napojów alkoholowych w odległości 60 m od szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych, obiektów kultu religijnego, zakładów produkcyjnych.
b. Kontrolę placówek pod względem posiadania zezwoleń oraz przestrzegania zasad ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w tym: zakaz sprzedaży alkoholu osobom nieletnim, uwidacznianie wywieszek o szkodliwości spożywania alkoholu, zakaz reklamy itd.
 
II. ODDZIAŁYWANIE WYCHOWAWCZO-INFORMACYJNE
 
Metodami służącymi do realizacji tego zadania w 2009 roku będzie:
 
1. Organizowanie i finansowanie szkolnych programów profilaktycznych.
2. Organizowanie form spędzania wolnego czasu dla dzieci szkolnych w świetlicy socjo-terapeutycznej.
3. Współpraca z różnymi organizacjami, których celem jest promocja zdrowia i trzeźwości, szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej.
4. Organizowanie kolonii i obozów z programem terapeutycznym.
5. Organizowanie turniejów i innych imprez sportowych z młodzieżą z rodzin dysfunkcyjnych.
 
III. WSPÓŁDZIAŁANIE Z ORGANIZACJAMI PROPAGUJĄCYMI TRZEŹWOŚĆ I ZAKŁADAMI FUNKCJONUJĄCYMI NA NASZYM TERENIE.
 
1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej:
· Udzielanie pomocy finansowej i prawnej rodzinom z problemem alkoholowym;
· Pomoc w kierowaniu na leczenie osób uzależnionych.
2. Posterunek Policji:
· Zapobieganie zakłóceniom porządku publicznego i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie;
· Eliminowanie nielegalnej sprzedaży alkoholu;
· Współudział w kontrolach placówek handlowych.
3. Służba Zdrowia:
· Szkolenie z zakresu rozpoznawania choroby alkoholowej i innych uzależnień oraz wczesne ich leczenie;
4. Szkoła:
· Realizacja programów profilaktycznych;
5. Świetlica socjo-terapeutyczna:
· Prowadzenie zajęć i realizacja programów profilaktycznych.
 
IV. POMOC I OCHRONA PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE
 
Problemy alkoholowe w równym stopniu dotyczą osób uzależnionych od alkoholu jak i członków ich rodzin.
Mając powyższe na uwadze, jednym z ważnych elementów pomocy tym rodzinom oprócz pomocy materialnej jest jej ochrona przed przemocą.
 
Realizacji tego celu służy realizacja tzw. NIEBIESKIEJ LINII PRZEZ POLICJĘ I OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ.
 
Ustalenia z realizacji tego zagadnienia przez Policję będą służyły KOMISJI jako podstawę do wzywania osób stosujących przemoc w rodzinie celem przygotowanie wniosku o poddanie się leczeniu.
Miejscami w których można uzyskać pomoc są:
· Posterunek Policji;
· Ośrodek Pomocy Społecznej i Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
· Świetlica Socjo-terapeutyczna;
· Punkt konsultacyjny.
V. ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
 
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są przez Burmistrza Gminy i Miasta po zaopiniowaniu przez Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia) i poza miejscem sprzedaży (sklepy) wydaje się na następujące rodzaje napojów:
· O zawartości do 4,5% alkoholu (piwo);
· O zawartości od 4,5 do 18% alkoholu (wino);
· O zawartości powyżej 18% alkoholu;
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (handel) wydawane są na dwa lata. Zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych (gastronomia) wydawane są na cztery lata.
Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:
1. zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców;
2. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
3. pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
4. decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
1. posiadanie zezwolenia;
2. wniesienie opłaty;
3. zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych.
Wygaśnięcie zezwolenia następuje na skutek:
1. likwidacji punktu sprzedaży;
2. upływu terminy ważności;
3. zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży;
4. zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej;
5. niedokonanie opłat w terminie.
Cofnięcie zezwolenia następuje na skutek:
1. nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych w szczególności sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw
2. nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;
3. powtarzających się co najmniej dwukrotnie w okresie 6-m-cy zakłócanie porządku publicznego;
4. wprowadzenie do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł;
5. przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu.
 
VI. BUDŻET
 
W celu realizacji zadań wynikających z Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych tworzy się budżet.
Budżet ten jest tworzony ze środków zgromadzonych na koncie Urzędu z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
Zakres zadań finansowych obejmujących budżet:
1. Dofinansowanie programów profilaktycznych;
2. Dofinansowanie obozów wypoczynkowo-terapeutycznych;
3. Organizowanie różnych form spędzania czasu:
· Wakacje;
· Ferie;
4. Dofinansowanie zajęć w świetlicy socjo-terapeutycznych;
· Ulotki;
· Plakaty;
· Broszury;
5. Zabezpieczenie finansowe dla osób, które prowadzą zajęcia w świetlicy;
6. Dofinansowanie klubu abstynenta;
7. Zakup sprzętu do prowadzenia zajęć w świetlicy;
8.        Dofinansowanie oddziału szpitali zamkniętych.
                          
VII.  Na rok   2009 planowane  są  wpływy   w  wysokości   70.000 zł
Dział  851           Rozdział  85154
                        Podział  środków  wg  kategorii:
 851-85153          Zwalczanie  narkomanii                                  ogółem     4.000 zł
85154- Przeciwdziałanie  alkoholizmowi                                    ogółem    66.000 zł
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
4010-wynagrodzenia   osobowe  pracowników                           - 24.000  zł
4110-składki na ubezpieczenie społeczne                                    -   4.100  zł   
4170-wynagrodzenia  komisji                                                      -   1.500   zł
4210-  zakup  materiałów  i  wyposażenia                                    -  5.000  zł
                -   doposażenie  klubów     -                      4.000    zł
                -   wydatki związane z organizacją imprez i uroczystości okolicznościowych
                 w klubach                                        -  1.000  zł   
4240 – Pomoc  dydaktyczna                                                  -        500 zł   
4260-zakup  energii  elektrycznej  klub  Wyszogród            -     8.000 zł 
4270-zakup  usług pozostałych                                             -     1.000 zł
               - remonty  klubów/drobne  naprawy/                    -     1.000  zł
4300- zakup  usług  pozostałych                                           -   18.400 zł
         -  utrzymanie  Punktu Konsultacyjnego      -   7.000 zł
         -  ferie -lato  w mieście                                -  2.000 zł
         -  turniej” Dzikich  Drużyn”                       -      900zł
-  wycieczki i inne imprezy organizowane  przez Klub  Środowiskowy                                           
        w Wyszogrodzie                                      -    2.500 zł 
            -  Programy  profilaktyczne  w szkołach     -  4.000 zł
  psycholog, biegły sądowy                        -   2.000
4350   - Usługi informatyczne                                                -      500 zł
4410- delegacje i wyjazdy komisji, uzależnionych 
       i  współuzależnionych  na  mitingi                                   -   1.000  zł  
4430- Różne  opłaty i  ubezp.                                                  -      500  zł
4700- Szkolenia                                                                       -  1.000 zł
4750- Akcesoria   -programy komputerowe                           -   500 zł
 
 
VIII. GMINNA KOMISJA DS. ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I UZALEŻNIEŃ
 
Na podstawie art. 4 ust 3 i 4 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz.230 z późn.zm./ Burmistrz Gminy i Miasta Zarządzeniem Nr 2/2009 z dnia 09.01.2009 roku Powołał Gminną Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień w następującym składzie:
Boszko Aneta - przewodnicząca
Jarzyńska – Koper Teresa - sekretarz
Błaszczyk Hanna
Brenda Jarosław
Piotrowska Grażyna
Plichciński Klemens
Kondera Teresa
Rutecka Izabela
Komisja działania swe ogranicza do realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień m.in.:
· Podejmowanie działań zmierzających do poddania się leczeniu osób uzależnionych;
· Opiniuje decyzje o wydaniu oraz cofnięciu zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;
· Kontroluje placówki prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
Członkom Gminnej Komisji za wykonywanie czynności oraz udział z posiedzeniach przysługuje wynagrodzenie Ustawa z dnia 23.12.1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej Dz.U. 110 poz. 1255 z 99r. i Dz.U. z 2000 r. nr 119 poz.239
Z członkami Komisji przewodniczącym, sekretarzem zawiera się „umowy-zlecenie” zawarte do czasu pełnienia obowiązków.
Wypłata następuje po przedstawieniu listy obecności i protokołu z posiedzenia komisji.
Ustalono kwotę za udział w posiedzeniu dla członka komisji 40.00 zł netto.
 
 
 
Przewodniczący Rady GiM
Wyszogród
                                                                                     Józef Zbigniew Boszko 
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Izabela Boszko
- Data udostępnienia w BIP: 2009-05-21 08:46:27
- Informacja zaktualizowana przez: Izabela Boszko
- Data ostatniej aktualizacji: 2009-05-21 08:46:27
- Liczba odsłon: 1446
- Historia dokumentu:
