UCHWAŁA NR 80/XI/2008
Rada Gminy i Miasta Wyszogród
z dnia 29.02.2008 roku.
W sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok.
Na podstawie art. 18 ust.2, pkt 15 Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. Nr.142 z 2001 roku poz.1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 4 ust. 2 i 5 Ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 roku Nr.147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy i Miasta uchwala co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok w treści stanowiącej załącznik do uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała Nr16/III/2006 Rady Gminy i Miasta Wyszogród z dnia 28.12.2006 r.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta i Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
§4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady GiM
Wyszogród
Józef Zbigniew Boszko
I. OGRANICZENIE DOSTĘPNOŚCI DO ALKOHOLU
Metodami służącymi realizacji tego celu na terenie Gminy i Miasta Wyszogród są:
- Ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu dla detalu w mieście i gminie na 2008 rok. Limit ten wynosi 33 punkty i jest utrzymany na tym samym poziomie od 1995 roku.
- Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami, a w szczególności:
- Zasad ich usytuowania wprowadzając zakaz sprzedaży napojów alkoholowych w odległości 60 m od szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych, obiektów kultu religijnego, zakładów produkcyjnych.
- Sprzedaż napojów alkoholowych w placówkach handlowych może odbywać się w godzinach otwarcia placówek, zaś w placówkach gastronomicznych najdłużej do godziny 22.00
- Kontrolę placówek pod względem posiadania zezwoleń oraz przestrzegania zasad ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w tym: zakaz sprzedaży alkoholu osobom nieletnim, uwidacznianie wywieszek o szkodliwości spożywania alkoholu, zakaz reklamy itd.
Ustalenie liczby punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu dla gastronomii w gminie i mieście w ilości 8 punktów.
II. ODDZIAŁYWANIE WYCHOWAWCZO-INFORMACYJNE
Metodami służącymi do realizacji tego zadania w 2008 roku będzie:
- Organizowanie i finansowanie szkolnych programów profilaktycznych.
- Organizowanie form spędzania wolnego czasu dla dzieci szkolnych w świetlicy socjo-terapeutycznej.
- Współpraca z różnymi organizacjami, których celem jest promocja zdrowia i trzeźwości, szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej.
- Organizowanie kolonii i obozów z programem terapeutycznym.
- Organizowanie turniejów i innych imprez sportowych z młodzieżą z rodzin dysfunkcyjnych.
III. WSPÓŁDZIAŁANIE Z ORGANIZACJAMI PROPAGUJĄCYMI TRZEŹWOŚĆ I ZAKŁADAMI FUNKCJONUJĄCYMI NA NASZYM TERENIE.
- Udzielanie pomocy finansowej i prawnej rodzinom z problemem alkoholowym;
- Pomoc w kierowaniu na leczenie osób uzależnionych.
- Posterunek Policji:
- Zapobieganie zakłóceniom porządku publicznego i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie;
- Eliminowanie nielegalnej sprzedaży alkoholu;
- Współudział w kontrolach placówek handlowych.
- Służba Zdrowia:
- Szkolenie z zakresu rozpoznawania choroby alkoholowej i innych uzależnień oraz wczesne ich leczenie;
- Szkoła:
- Realizacja programów profilaktycznych;
- Świetlica socjo-terapeutyczna:
- Prowadzenie zajęć i realizacja programów profilaktycznych.
IV. POMOC I OCHRONA PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE
Problemy alkoholowe w równym stopniu dotyczą osób uzależnionych od alkoholu jak i członków ich rodzin.
Mając powyższe na uwadze, jednym z ważnych elementów pomocy tym rodzinom oprócz pomocy materialnej jest jej ochrona przed przemocą.
Realizacji tego celu służy realizacja tzw. NIEBIESKIEJ LINII PRZEZ POLICJĘ I OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ.
Ustalenia z realizacji tego zagadnienia przez Policję będą służyły KOMISJI jako podstawę do wzywania osób stosujących przemoc w rodzinie celem przygotowanie wniosku o poddanie się leczeniu.
Miejscami w których można uzyskać pomoc są:
- Posterunek Policji;
- Ośrodek Pomocy Społecznej i Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- Świetlica Socjo-terapeutyczna;
- Punkt konsultacyjny.
V. ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są przez Burmistrza Gminy i Miasta po zaopiniowaniu przez Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia) i poza miejscem sprzedaży (sklepy) wydaje się na następujące rodzaje napojów:
- O zawartości do 4,5% alkoholu (piwo);
- O zawartości od 4,5 do 18% alkoholu (wino);
- O zawartości powyżej 18% alkoholu;
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (handel) wydawane są na dwa lata. Zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych (gastronomia) wydawane są na cztery lata.
Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców;
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
- decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
- posiadanie zezwolenia;
- wniesienie opłaty;
- zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych.
Wygaśnięcie zezwolenia następuje na skutek:
- likwidacji punktu sprzedaży;
- upływu terminy ważności;
- zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży;
- zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej;
- niedokonanie opłat w terminie.
Cofnięcie zezwolenia następuje na skutek:
- nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych w szczególności sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw
- nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;
- powtarzających się co najmniej dwukrotnie w okresie 6-m-cy zakłócanie porządku publicznego;
- wprowadzenie do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł;
- przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu.
VI. BUDŻET
W celu realizacji zadań wynikających z Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych tworzy się budżet.
Budżet ten jest tworzony ze środków zgromadzonych na koncie Urzędu z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
Zakres zadań finansowych obejmujących budżet:
- Dofinansowanie programów profilaktycznych;
- Dofinansowanie obozów wypoczynkowo-terapeutycznych;
- Organizowanie różnych form spędzania czasu:
- Wakacje;
- Ferie;
- Dofinansowanie zajęć w świetlicy socjo-terapeutycznych;
- Ulotki;
- Plakaty;
- Broszury;
- Zabezpieczenie finansowe dla osób, które prowadzą zajęcia w świetlicy;
- Dofinansowanie klubu abstynenta;
- Zakup sprzętu do prowadzenia zajęć w świetlicy;
- Dofinansowanie oddziału szpitali zamkniętych.
VII. Na rok 2008 planowane są wpływy w wysokości 60.000 zł
Dział 851 Rozdział 85154
Podział środków wg kategorii:
851-85153 Zwalczanie narkomanii ogółem 2.000 zł
85154- Przeciwdziałanie alkoholizmowi ogółem 58.000 zł
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
4010-wynagrodzenia osobowe pracowników - 22.344 zł
4110-składki na ubezpieczenie społeczne - 3.841 zł
4170-wynagrodzenia komisji - 1.500 zł
4210- zakup materiałów i wyposażenia - 8.500 zł
- doposażenie klubu Grodkowo - 700 zł
- doposażenie klubu Rębowo - 700 zł
- doposażenie klubu Rakowo - 700 zł
- doposażenie klubu Drwały - 700 zł
- doposażenie klubu Słomin - 700 zł
- doposażenie klubu Ciućkowo - 700 zł
- doposażenie klubu Kobylniki - 700 zł
- doposażenie klubu Wyszogród - 1.400 zł
- wydatki związane z organizacją imprez i uroczystości okolicznościowych
w klubach - 2.200 zł
4260-zakup energii elektrycznej klub Wyszogród - 7.000 zł
4270-zakup usług pozostałych - 1.000 zł
- remont klubu w Wyszogrodzie - 1.000 zł
4300- zakup usług pozostałych - 12.415 zł
- utrzymanie Punktu Konsultacyjnego - 6.000 zł
- ferie -lato w mieście - 1.500 zł
- turniej” Dzikich Drużyn” - 415 zł
- wycieczki i inne imprezy organizowane przez Klub Środowiskowy
w Wyszogrodzie - 1.500 zł
- Programy profilaktyczne w szkołach - 2.000 zł
- psycholog, biegły sądowy - 1.000 zł
4410- delegacje i wyjazdy komisji, uzależnionych
i współuzależnionych na mitingi - 1.000 zł
4430- Różne opłaty i ubezp. - 400 zł
VIII. GMINNA KOMISJA DS. ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I UZALEŻNIEŃ
Na podstawie art. 4 ust 3 i 4 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz.230 z późn.zm./ Burmistrz Gminy i Miasta Zarządzeniem Nr 1 z dnia 20.01.2007 roku Powołał Gminną Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień w następującym składzie:
Pielaciński Janusz
Błaszczyk Hanna
Koper Robert
Piotrowska Grażyna
Plichciński Klemens
Kondera Teresa
Wolski Ireneusz
Komisja działania swe ogranicza do realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień m.in.:
- Podejmowanie działań zmierzających do poddania się leczeniu osób uzależnionych;
- Opiniuje decyzje o wydaniu oraz cofnięciu zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;
- Kontroluje placówki prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
Członkom Gminnej Komisji za wykonywanie czynności oraz udział z posiedzeniach przysługuje wynagrodzenie Ustawa z dnia 23.12.1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej Dz.U. 110 poz. 1255 z 99r. i Dz.U. z 2000 r. nr 119 poz.239
Z członkami Komisji przewodniczącym, sekretarzem zawiera się „umowy-zlecenie” zawarte do czasu pełnienia obowiązków.
Wypłata następuje po przedstawieniu listy obecności i protokołu z posiedzenia komisji.
Ustalono kwotę za udział w posiedzeniu dla członka komisji 40.00 zł netto.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Izabela Boszko
- Data udostępnienia w BIP: 2008-03-28 10:15:26
- Informacja zaktualizowana przez: Izabela Boszko
- Data ostatniej aktualizacji: 2008-03-28 10:15:26
- Liczba odsłon: 1030
- Historia dokumentu: