U C H W A Ł A Nr 161/XVIII/ 2005
RADY GMINY i Miasta Wyszogród
z dnia 28.04.2005 roku
w sprawie : wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2005-2008
§ 1
Uchwala się „ Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy i miasta Wyszogród „ w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Wyszogród
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego .
§ 4
Uchyla się Uchwałę Nr 148/XVII/2005 Rady Gminy i Miasta Wyszogród z dnia 09.02.2005rroku
Załącznik Nr.1
do Uchwały Nr 161/XVIII/2005
Rady Gminy i Miasta Wyszogród
z dnia 28.04.2005
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy
w latach 2005-2008
Rozdział I
Postanowienia ogólne
1. Niniejszy program opracowano na podstawie art. 20 i art. 21 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów , mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz.U.Nr71, poz.733 z późn. zmianami) zwanej dalej ustawą.
2. Artykuły ustawy powołane bez bliższego określenia oznaczają przepisy ustawy o której mowa w punkcie 1.
3. Postanowienia uchwały oraz załącznika stanowiącego program mają moc prawa miejscowego obowiązującego na terenie gminy i miasta Wyszogród i mają zastosowanie do mieszkaniowego zasobu gminy o którym mowa w art.20 ustawy .
4. W celu stworzenia na terenie gminy warunków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wynikających z ustawy jak również dla gospodarstw domowych o niskich dochodach tworzy się na terenie gminy mieszkaniowy zasób gminy .
5. Wykaz lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy zawiera
tabela nr 1 – zał. do niniejszego programu .
6. Z mieszkaniowego zasobu gminy wydziela się 1 lokal przeznaczony do wynajmowania na czas trwania stosunku pracy. Lokal winien spełniać odpowiednie normy i standardy.
7. Z mieszkaniowego zasobu gminy wydziela się 7 lokali przeznaczonych na lokale socjalne, wykaz lokali zawiera tabela Nr 3 do programu .
- Z mieszkaniowego zasobu gminy wydziela się lokale w 16 budynkach przeznaczonych do sprzedaży, wykaz budynków zawiera Załącznik nr 1 do n/w Uchwały.
- Do niniejszego programu dołącza się Uchwałę Nr.144/VI/2004 Rady Gminy i Miasta Wyszogród z dnia 29.XII.2004 r w sprawie sprzedaży lokali z zasobów mienia gminnego.
- Wykaz lokali z mieszkaniowego zasobu gminy przeznaczonych do rozbiórki zawiera tab. Nr 2.
Rozdział II
Postanowienia szczegółowe
1. Program zawiera perspektywy rozwoju mieszkaniowego zasobu gminy , obecną wielkość gminnego zasobu mieszkaniowego oraz aktualny stan techniczny poszczególnych lokali . W skład mieszkaniowego zasobu gminy wchodzą lokale położone w budynkach będących własnością gminy i wspólnot mieszkaniowych. Informację o zasobie mieszkaniowym zawiera załączone zestawienie w tabeli Nr 1 do niniejszego programu.
W perspektywie lat 2005-2008 nie przewiduje się możliwości powiększenia zasobów mieszkaniowych.
2. Remonty i modernizacja mieszkaniowego zasobu gminy.
2.1./ analiza potrzeb remontów i modernizacji mieszkaniowego zasobu gminy zawiera tabela nr 5 do programu .
- Dotychczas nie przeprowadzano termomodernizacji budynków komunalnych i wspólnotowych. Z punktu widzenia właściciela i zarządcy nieruchomości jest to jedno z najważniejszych zadań, ponieważ zainwestowane na ten cel środki finansowe przynoszą największe korzyści.
- należy również przystąpić do opracowania rewitalizacji Rynku w Wyszogrodzie łącznie z obiektami mieszkalnymi tam usytuowanymi oraz ulicy Rębowskiej. Na ten cel należy pozyskać środki unijne lub inne pomocowe.
- Ważnym zadaniem jest również modernizacja budynków mieszkalnych i dostosowanie ich wymaganych norm i standardów.
- Odnowienia elewacji wymaga większa liczba budynków pod tym względem zaniedbanych.
2.2./ ustala się , że właściciel lokalu jest zobowiązany do zapewnienia sprawnego działania istniejących urządzeń technicznych w lokalu .
2.3./ Ponadto do właściciela należy :
- dokonywanie napraw dachu , elewacji i pomieszczeń wspólnych
- wymiana zużytych wewnętrznych instalacji wodociągowych, ciepłej wody bez urządzeń odbiorczych , instalacji kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, oraz instalacji elektrycznej z wyjątkiem osprzętu
- wymiana okien i drzwi
- wymiana podłóg , posadzek ,
- wymiana pieców grzewczych,
- inne określone prawem obowiązki
3. Obowiązki lokatora
Lokator zobowiązany jest do utrzymania wynajętego lokalu i pomieszczeń przynależnych we właściwym stanie technicznym i sanitarnym a także chronić lokal i pomieszczenie wspólnego użytkowania przed dewastacją i uszkodzeniami .
Ponadto najemcę obciążają naprawy i konserwacje elementów lokalu przewidziane w Ustawie o Ochronie Praw Lokatora i zmianie Kodeksu Cywilnego, a także
- naprawa i usuwanie wszelkich szkód powstałych z jego winy lub osób z nim zamieszkujących
4. Zasady polityki czynszowej
4.1./ czynsz najmu za 1 m² powierzchni użytkowej lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy ustala się na podstawie bazowej stawki za1m²pow.użytkowej .
4.2./ ustalona stawka bazowa będzie stanowiła podstawę 100% i będzie obniżana w odpowiedni % w zależności od czynników obniżających wartość użytkową lokalu zgodnie z art.7 ustawy wg zasad ustalonych w załączniku Nr 1 do Uchwały Nr 104/XI/2004 Rady Gminy i miasta Wyszogród z dnia 30 czerwca 2004 roku w sprawie ustalania zasad polityki czynszowej.
4.3./ W przypadku , gdy lokator nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów lub usług, właściciel lokalu oprócz czynszu będzie pobierał opłaty zależne i niezależne od niego , np.: za dostawę wody , energii elektrycznej , odbiór nieczystości stałych i płynnych , oraz innych opłat eksploatacyjnych .
Opłaty te będą pobierane wg wskazań urządzeń pomiarowych , a w przypadku ich braku na podstawie norm stanowiących podstawę ustaleń przez ceny dostawców lub w oparciu o własną kalkulację .
4.4./ Podwyżka czynszu może być dokonywana nie częściej niż raz w roku - zgodnie z obowiązującym w tym zakresie przepisami.
4.5./ Stawkę czynszu za lokal socjalny ustala się w wysokości 50% najniższego czynszu obowiązującego w danym roku w gminnym zasobie mieszkaniowy.
5. Sposób i zasady zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy .
5.1./ Wszelkie decyzje związane z gminnym zasobem mieszkaniowym w zakresie zarządzania budynkami i lokalami oraz decyzjami wynikającymi z ustawy o ochronie praw lokatorów podejmowane będą bezpośrednio przez Burmistrza Gminy i Miasta Wyszogród po zasięgnięciu opinii Komisji ds. gospodarki komunalnej powołanej przez Radę Gminy i Miasta
5.2. Decyzje dotyczące lokali położonych w budynku wspólnoty będących jednocześnie w gminnym zasobie mieszkaniowym podejmowane będą zgodnie z ustawą o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz.903 z późniejszymi zm.)
5.3. Zarząd mieszkaniowym zasobem gminy sprawowany jest przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wyszogrodzie, ul. Rębowska 57. Do jego ustawowego obowiązku należy:
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z wykonywaniem zadań wynajmującego, a w szczególności zawieranie i wykonywanie umów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych.
- Prowadzenie całokształtu spraw związanych z realizacją remontów kapitalnych i modernizacji, w tym dokonywanie przeglądów budynków i mieszkań, analiza potrzeb remontowych i opracowywanie planu remontów, organizowanie prowadzenie robót remontowo- budowlanych , realizacja i rozliczanie finansowe.
6. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej .
6.1./ Podstawowym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej będzie plan finansowania remontów opracowany przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wyszogrodzie jako głównego Zarządcę mienia mieszkaniowego w imieniu Gminy i Miasta Wyszogród oraz budżet Gminy, w którym corocznie planowane będą środki na gospodarkę mieszkaniową, w zależności od rodzaju planowanych remontów i modernizacji w danym roku zgodnie z niniejszym programem - na wniosek ZGKiM.
6.2./ Ustala się że , ulepszenia lokali mieszkalnych będą mogły być wykonane i sfinansowane przez lokatora za zgodą właściciela lokalu po zawarciu umowy z lokatorem , co do ulepszenia, umowa niniejsza powinna zawierać:
- ulepszenia dokonane w lokalu po wybudowaniu przechodzą na rzecz właściciela lokalu.
- właściciel lokalu może dokonać zwrotu kosztów poniesionych w celu ulepszenia lokalu przez najemcę, odliczając maksymalnie trzymiesięczny czynsz.
- odliczenie czynszu musi być zgodne z harmonogramem wydatków na remonty.
6.3./ Częściowym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej będą również dochody ze sprzedaży lokali.
6.4 ./Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej będą też wpływy z
- czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe,
- opłaty za najem innych pomieszczeń
- innych dopuszczalnych prawem form pozyskiwania środków ( pożyczki, fundusze specjalne, dotacje z budżetu gminy i inne )
6.5/ Głównym założeniem przy formowaniu strategii mieszkaniowej gminy i Miasta Wyszogród będzie dążenie do sprzedaży jak największej ilości mieszkań komunalnych i do wytworzenia tzw. obiegu zamkniętego, tak, aby środki uzyskane ze sfery mieszkaniowej przeznaczone były na cele z nią związane.
7. Wysokości nakładów na koszty eksploatacji , remonty i inwestycje lokali i budynków mieszkaniowego zasobu gminy.
7.1./ Wysokość nakładów planowanych w budżecie ZGKiM Wyszogród w poszczególnych latach na koszty bieżącej eksploatacji oraz niezbędnych remontów w gminnym zasobie mieszkaniowym określona będzie corocznie przez Kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej na podstawie ustaleń niniejszego programu oraz wniosków składanych corocznie do budżetu przez zainteresowanych lokatorów .
7.2./ Zakres najpilniejszych remontów zawiera załącznik do niniejszego programu .
7.3./ W latach objętych programem nie przewiduje się nowych inwestycji
mogących powiększyć mieszkaniowy zasób gminy ewentualnie adoptację istniejących budynków i pomieszczeń określonych w pkt.1
8. Zasady wynajmowania lokali mieszkalnych stanowiących zasób gminy i miasta Wyszogród.
8.1./ Lokale stanowiący mieszkaniowy zasób gminy i miasta Wyszogród mogą być wynajmowane:
- osobom związanym stosunkiem pracy z Urzędem Gminy i Miasta Wyszogród lub gminną jednostką organizacyjną – na okres trwania zatrudnienia – pod warunkiem, że osoby te nie dysponują na terenie wykonywania pracy innymi lokalami lub domem mieszkalnym,
- w wyniku zamiany pomiędzy najemcami lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz zamiany pomiędzy najemcami lokali należących do tego zasobu , a osobami zajmującymi lokale w innych zasobach – pod warunkiem uzyskania zgody zarządców zamienianych lokali oraz po uregulowaniu wszelkich ciążących na najemcach zobowiązań i
a/ 150 % najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym,
b/ 100 % najniższej emerytury w gospodarstwie wielorodzinnym,
b/ nie mającym tytułu prawnego do zajmowania innego lokalu mieszkalnego
- Dochód oblicza się według przepisów o dodatkach mieszkaniowych.
- osobom, których przekwaterowanie stało się niezbędne z uwagi na konieczność przeprowadzenia rozbiórki budynku znajdującego się znajdującego się w mieszkaniowym zasobie gminy bądź z uwagi na jego kapitalny remont.
- Osobom pozostającym w trudnych warunkach mieszkaniowych tj. zajmującym lokale , w który na członka gospodarstwa przypada mniej niż 5 m 2 powierzchni mieszkalnej ( pokoje + kuchnia ) i których dochód nie przekracza j.w.
- Wnioski osób o najem lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy podlegają zaopiniowaniu przez MGOPS w Wyszogrodzie,
- Wypowiedzenie najmu lokalu mieszkalnego może nastąpić z zachowaniem terminów ustawowych.
8.2./ lokale socjalne:
- W zasobie mieszkaniowym gminy i miasta Wyszogród wydziela się lokale o obniżonym standardzie, nadające się do zamieszkania ze względu na stan techniczny i wyposażenie - zwane dalej lokalami socjalnymi.
- Lokale socjalne mogą być wynajmowane :
- Rodzinom i osobom nie posiadającym innych lokali mieszkalnych lub domów na terenie gminy i miasta, pod warunkiem, że średni dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku nie przekracza:
A/ 80 % kwoty najniższej emerytury dla gospodarstw wieloosobowych
B/ 100% kwoty najniższej emerytury dla gospodarstw jednoosobowych
- dochód oblicza się wg zasad i przepisów o dodatkach mieszkaniowych .
- rodzinom i osobom , w stosunku do których sąd orzekł w wyroku nakazującym opróżnienie zajmowanego lokalu i o uprawnieniu do lokalu socjalnego,
- rodzinom i osobom poszkodowanym w wyniku klęski żywiołowej np. pożaru, powodzi itp.
- Osobom opuszczającym Dom Dziecka w wyniku uzyskania pełnoletności, a pochodzącym z terenu miasta i gminy Wyszogród,
- Umowę najmu lokalu socjalnego zawiera się na czas oznaczony.
9.Inne działania poprawiające wykorzystanie mieszkaniowego zasobu gminy.
9.1./ W celu racjonalnego gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym Burmistrz Gminy i Miasta Wyszogród może z inicjatywy własnej lub lokatora dokonywać zamian lokalu zgodnie z art.21 ust.4 i 5 ustawy w związku z koniecznością remontu lub pozyskania lokalu socjalnego bądź też lokalu przeznaczonego niniejszym programem do zamieszkania na czas stosunku pracy .
9.2./ Zamiana lokali może być również dokonana w przypadku gdy lokal został przeznaczony do sprzedaży a jego najemca nie skorzystał z prawa nabycia tego lokalu .
10./Wszelkie działania i zarząd gminnym zasobem mieszkaniowych opiera się na zasadach określonych obowiązującymi przepisami, w szczególności:
- Kodeksu Cywilnego,
- Ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmainie Kodeksu cywilnego,
- Ustawa o własności lokali,
Tab. Nr 1
Budynki i lokale mieszkalne
Stanowiące zasób gminy i wspólnoty mieszkaniowe
Lp. |
Adres
|
l.lokali/pow. |
l.kom./pow. |
l.wspól./pow. |
Ilość izb |
Rok budowy |
Wyposaż tech. |
Ilość osób |
Stan techniczny |
1. |
Kilińskiego 21 |
3/54 |
3/54 |
- |
4 |
1910 |
brak |
5 |
średni |
2. |
Klasztorna 13 |
3/123 |
3/123 |
- |
7 |
1890 |
wodociąg |
12 |
„ |
3. |
Klasztorna 4 |
3/88 |
2/60 |
1/28 |
6 |
1871 |
woda,kan. |
6 |
dobry |
4. |
Narutowicza 14 |
1/18 |
1/18 |
- |
4 |
1915 |
woda,kan. |
3 |
średni |
5. |
Niepodległości 9 |
5/177 |
4/127 |
1/50 |
9 |
1910 |
woda |
11 |
średni |
6. |
Okólna 3a |
6/274,20 |
- |
6/274,20 |
1985 |
woda,kan. |
13 |
dobry | |
7. |
Okólna 1 |
6/274,20 |
6/274,20 |
- |
18 |
21 |
dobry | ||
8. |
Płocka 22 |
1/44 |
1/44 |
- |
3 |
1942 |
woda,kan. |
3 |
dobry |
9. |
Płocka 36b |
14/553 |
7/294 |
7/259 |
51 |
1962 |
woda,kan |
36 |
dobry |
10. |
Płocka 36c |
14/552 |
6/235 |
8/317 |
47 |
1964 |
woda.kan |
38 |
dobry |
11. |
Płocka 36d |
14/568 |
10/404 |
4/164 |
51 |
1962 |
woda,kan |
38 |
dobry |
12. |
Płocka 36e |
14/586 |
10/423 |
4/163 |
47 |
1964 |
woda,kan.włłaź. w.c. |
36 |
„ |
13. |
Płocka 38 |
2/73 |
2/73 |
- |
4 |
1890 |
woda |
3 |
„ |
14. |
Płocka 29 |
4/ 277,20 |
4/ 277,20 |
- |
16 |
1989 |
woda, kan. c.o. |
14 |
„ |
15. |
Rębowska 20 |
5/116 |
5/116 |
- |
8 |
1870 |
woda |
7 |
zły |
16. |
Rębowska 25 |
7/187 |
7/187 |
- |
10 |
1860 |
woda,kan |
10 |
zły |
17. |
Rębowska 4 |
9/252,50 |
5/129,50 |
4/123 |
14 |
1860 |
woda |
21 |
średni |
18. |
Rębowska 6 |
4/92 |
4/92 |
- |
6 |
1870 |
woda |
9 |
„ |
19. |
Rębowska 7-9-11 |
15/637,50 |
3/115,5 |
12/522 |
52 |
1958 |
woda,kan. |
26 |
dobry |
20. |
Rębowska 27 |
6/180 |
6/180 |
- |
12 |
1860 |
woda |
10 |
średni |
21. |
Rębowska 28 |
7/204 |
6/171 |
1/33 |
9 |
1850 |
woda |
14 |
zły |
22. |
Rębowska 33 |
5/180 |
4/132 |
1/48 |
12 |
1890 |
woda,kan. |
12 |
Średni |
23. |
Rębowska 35 |
10/411,25 |
4/150 |
6/261,25 |
25 |
1890 |
woda,kan. |
32 |
„ |
24. |
Rębowska 36 |
3/102 |
3/102 |
- |
4 |
1890 |
woda |
7 |
„ |
25. |
Rebowska 38 |
4/171 |
4/171 |
- |
11 |
1870 |
woda,kan. |
25 |
„ |
26. |
Rębowska 56 |
3/79 |
1/23 |
2/56 |
6 |
1928 |
woda |
2 |
„ |
27. |
Rębowska 57 |
10/305 |
9/273 |
1/32 |
15 |
1900 |
woda |
19 |
średni |
28. |
Rynek 12 |
6/139 |
6/139 |
- |
10 |
1860 |
wodociąg |
17 |
zły |
29. |
Rynek 15 |
6/176 |
5/136 |
1/40 |
9 |
1820 |
wodociąg |
14 |
„ |
30. |
Rynek 22 |
1/49 |
1/49 |
- |
5 |
1905 |
woda |
5 |
„ |
31. |
Zamieście 9 |
3/105 |
1/27 |
2/78 |
7 |
1920 |
woda |
6 |
„ |
Ilość lokali/pow:
K- 133/4599,40
W- 61/2448,45
RAZEM
Ilość lokali/pow: 194/7047,85
Ilość izb- 482
Ilość osób-475
c.d. tab nr 1
(lokale przejęte w roku 1996 – z zarządu oświaty )
L.p. |
Adres
|
L.lokali/ pow. |
l.kom/pow |
l.wspól./pow |
Ilość izb |
Rok budowy |
Wyposaż tech |
Ilość osób |
uwagi |
1. |
Kobylniki 51 (c/1,2,3) |
3/118 |
3/118 |
- |
7 |
1910 |
Wod/kan |
8 |
Dobry |
2. |
Kobylniki 51 a |
1/58 |
1/58 |
- |
3 |
1970 |
Wod/kan |
2 |
Dobry |
3. |
Kobylniki 51 b |
1/58 |
1/58 |
- |
3 |
1970 |
Wod/kan |
1 |
dobry |
Tab. Nr 2
Lokale komunalne przeznaczone
do rozbiórki ze względu na zły stan techniczny
L.p. |
Adres |
Liczba lokali |
Ilość izb |
Rok budowy |
wyposażenie |
osoby |
uwagi |
1. |
Rębowska 20 |
5/116 |
8 |
1870 |
woda |
7 |
|
2. |
Rynek 22 |
1/49 |
5 |
1905 |
woda |
5 |
|
3. |
Rębowska 25 |
7/187 |
10 |
1860 |
Woda,kan. |
10 |
|
4. |
Rębowska 28 |
6/171 |
9 |
1850 |
woda |
14 |
Tab. Nr 3
Lokale Komunalne przeznaczone
na lokale socjalne
L.p. |
Adres |
Liczba lokali/p.u. |
Ilość izb |
Rok budowy |
wyposażenie |
osoby |
uwagi |
1. |
Kilińskiego 21 |
3/54 |
4 |
1910 |
brak |
5 |
|
2. |
Klasztorna 13 |
3/123 |
7 |
1890 |
wodociąg |
12 |
|
3. |
Rębowska 33 |
1/27 |
2 |
1890 |
Woda,kan. |
5 |
Jeden lokal w budynku |
Tab. Nr 4
l.p. |
wyszczególnienie |
lata | |||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
||||
I. |
Koszty bieżącej eksploatacji w tym: -koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi |
21 000,00 |
22 000,00 |
22 000,00 |
22 000,00 |
||
II. |
Koszty remontów, w tym:
|
23 000,00 |
25 000,00 |
25 000,00 |
25 000,00 |
||
III. |
Wydatki ogółem |
44 000,00 |
47 000,00 |
47 000,00 |
47 000,00 |
PLAN RZECZOWO – FINANSOWY NAJPILNIEJSZYCH REMONTÓW ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH MIENIA GMINNEGO
TAB. NR 5
L.P. |
Zakres robót |
Adresy budynków |
PRZEWIDYWANA WARTOŚĆ ROBÓT |
LATA REALIZACJI |
UWAGI |
1. |
Docieplenie ścian zewnętrznych |
Rębowska 57, Płocka 36 ( b,c,d,e) |
250 000,00 |
2008-2010 |
Dofinansowanie zewnątrz |
2. |
Naprawa dachów, obróbki blacharskie, kominy |
Płocka 36 ( b,c,d,e), Rębowska 7/9/11; Rębowska 36,38,25,27,35, Kilińskiego 21, Klasztorna 13 |
200 000,00 |
2007-2009 |
„ |
3. |
Naprawa instalacji ( przełożenie ) elektrycznej, wod-kan. |
j.w. |
100 000,00 |
2006-2008 |
„ |
4. |
Rewitalizacja |
Rynek i ulica Rębowska |
50 000,00 |
2006-2008 |
Koncepcje, planyrewitalizacji Opracowanie projektowe i |
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Izabela Boszko
- Data udostępnienia w BIP: 2005-05-24 12:16:44
- Informacja zaktualizowana przez: Izabela Boszko
- Data ostatniej aktualizacji: 2005-05-24 12:19:00
- Liczba odsłon: 1302
- Historia dokumentu: