Zarządzenie Nr 17/2015
BURMISTRZA GMINY I MIASTA WYSZOGRÓD z dnia 30 kwietnia 2015r
w sprawie
Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i Miasta Wyszogród
Na podstawie art. 33 ust. 2
ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 594 ze zm.)oraz Statutu Gminy i Miasta Wyszogród
z dnia 27 lutego 2003 roku nadanego uchwałą Rady Gminy i Miasta Wyszogród
Nr 31/IV/2003 nadaje się:
§1.
Regulamin Organizacyjny Urzędowi Gminy i Miasta Wyszogród, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§2.
Traci moc Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy i Miasta Wyszogród, nadany zarządzeniem Burmistrza Nr 6/2012z dnia 1 lutego 2012r.
§3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 04 maja 2015 roku.
Załącznik Nr 1 do
Zarządzenia Burmistrza Gminy i Miasta Wyszogród z dnia
30.04.2015 r.
REGULAMIN URZĘDU GMINY I MIASTA W WYSZOGRODZIE
DZIAŁ I
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA URZĘDU
Rozdział 1 Przepisy ogólne
§1. Regulamin określa organizację wewnętrzną Urzędu Gminy i Miasta Wyszogród, zadania oraz zasady ich realizacji.
§2. Ilekroć dalej jest mowa o:
1. gminie - należy przez to rozumieć Gminę i Miasto Wyszogród;
2. radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy i Miasta Wyszogród;
3.
regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Urzędu Gminy i Miasta
Wyszogród;
4. sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy i Miasta Wyszogród;
5. skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy i Miasta Wyszogród;
6. statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy i Miasta Wyszogród;
7. urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy i Miasta Wyszogród;
8.
ustawie - należy przez to rozmieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym
(t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 594 ze zm.)
9. burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy i Miasta Wyszogród;
10.
zastępcy burmistrza - należy przez to rozumieć
Zastępcę Burmistrza Gminy i
Miasta
Wyszogród
§3. Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§4. Siedzibą urzędu jest Miasto Wyszogród.
§5. Urząd realizuje zadania:
1. własne gminy wynikające z ustawy;
2. zlecone i powierzone z zakresu działania organów administracji rządowej;
3. wynikające z porozumień zawartych między gminą a jednostkami samorządu terytorialnego;
4. pozostałe, w tym określone statutem, uchwałami rady i zarządzeniami burmistrza.
§6.1. Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§6.2. Przebieg czynności biurowych i kancelaryjnych regulowany jest ponadto regulaminem oraz zarządzeniami burmistrza.
§7. Funkcjonowanie urzędu opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, hierarchicznego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§8.1. Pracą urzędu kieruje burmistrz.
§8.2. Burmistrz wykonuje swoje obowiązki przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza, skarbnika, dyrektorów wydziałów, kierowników referatów oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy.
§9.1. W urzędzie zatrudnia się pracowników na podstawie:
1. wyboru.
2. powołania;
3. umowy o pracę.
§9.2. Określone przez burmistrza zadania mogą być wykonane na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
Rozdział 2
Zasady sprawowania funkcji kierowniczych
§10.1. Urzędem kieruje
burmistrz przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza
i skarbnika.
§10.2. Burmistrz, jako kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§10.3. Do wyłącznej kompetencji burmistrza należy:
1. kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
2.
składanie
oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem i
udzielanie
upoważnień w tym zakresie;
3. projektowanie i realizacja strategii rozwoju gminy;
4. określanie polityki kadrowej i płacowej;
5.
zatwierdzanie
zakresu czynności i odpowiedzialności pracowników oraz ocena
kadry
kierowniczej urzędu;
6. udzielanie pełnomocnictw procesowych;
7.
wykonywanie
uchwał rady oraz przedkładanie na sesję sprawozdań z ich
wykonania;
8. prowadzenie gospodarki finansowej gminy;
9.
pełnieniu
funkcji szefa obrony cywilnej gminy i nadzór nad wykonywaniem
zadań
związanych z obronnością;
10. zapewnienie funkcjonowania
adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli
zarządczej;
11. wykonywanie innych zadań
zastrzeżonych dla burmistrza przepisami prawa,
regulaminem
oraz uchwałami rady.
§11. Wykonując wyznaczone przez burmistrza zadania, zastępca burmistrza zapewnia w powierzonych mu sprawach rozwiązywanie problemów wynikających z zadań gminy i kieruje działalnością referatów oraz innych jednostek organizacyjnych urzędu realizujących te zadania.
§12.1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
§12.2. Pod nieobecność burmistrza decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje zastępca burmistrza, o ile burmistrz nie zarządzi inaczej.
§12.3. Pod nieobecność burmistrza i zastępcy burmistrza decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje właściwy dyrektor wydziału lub innej jednostki organizacyjnej urzędu, o ile burmistrz nie zarządzi inaczej.
§12.4. Burmistrz, może
upoważnić innych pracowników urzędu do wydawania
w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1.
§12.5. Wykaz upoważnień, o których mowa w ust. 4, prowadzi sekretarz.
§13.1. Skarbnik zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań urzędu w zakresie spraw finansowych, sprawując kierownictwo, kontrolę i nadzór nad działalnością referatów oraz innych jednostek organizacyjnych realizujących te zadania.
§13.2. Do zadań skarbnika należy w szczególności:
12. przygotowanie projektu budżetu
oraz bieżący nadzór nad jego wykonaniem
przez
gminne jednostki organizacyjne;
13. nadzorowanie wykonania
obowiązków w zakresie prowadzenia rachunkowości
i
obsługi księgowej budżetu;
14. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
15. dokonywanie kontroli zgodności
operacji gospodarczych i finansowych
z
planem finansowym;
16. dokonywanie kontroli
kompletności i rzetelności sporządzonych dokumentów
dot.
Operacji gospodarczych i finansowych;
17. kontrasygnowanie czynności
prawnych powodujących powstanie zobowiązań
pieniężnych;
nadzorowanie sporządzania sprawozdawczości budżetowej;
18. przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i bieżących informacji
o
sytuacji finansowej gminy;
19. opiniowanie projektów uchwał rady wywołujących skutki finansowe dla gminy;
20. wykonywanie zadań kierownika referatu planowania i finansów;
21. dokonywanie kontroli
funkcjonalnej i bieżącej oceny funkcjonowania
kontroli zarządczej w przypisanym zakresie;
§14.1. Sekretarz w zakresie ustalonym przez burmistrza organizuje pracę urzędu, zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i odpowiednie warunki działania.
§14.2. Do zadań sekretarza należy w szczególności:
1. przygotowywanie projektów oraz
zmian regulaminów i innych aktów
wewnętrznych
w zakresie organizacji urzędu;
2.
nadzór
nad poprawnością projektów przygotowanych pism, decyzji oraz
projektów
aktów prawnych burmistrza i rady;
3. usprawnianie pracy urzędu i nadzór nad doskonaleniem kadr;
4. kontrola dyscypliny pracy;
5. kontrola gospodarowania mieniem na terenie urzędu;
6. nadzór nad bezpieczeństwem, higieną i ochroną przeciwpożarową w urzędzie;
7.
nadzorowanie
przestrzegania instrukcji kancelaryjnej i terminowego
załatwiania
interpelacji, skarg i wniosków;
8. organizacja i koordynowanie spraw związanych z wyborami i referendami;
9. monitorowanie i koordynacja systemu kontroli zarządczej;
10.
wykonywanie
funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników urzędu
bezpośrednio
podległych;
11.
pełnienie
funkcji kierownika urzędu w razie nieobecności burmistrza i zastępcy
burmistrza;
12.
prowadzenie
spraw związanych z zakładaniem i likwidacją placówek
oświatowych,
13.
ustalanie
sieci publicznych przedszkoli i szkól oraz określenie granic ich
obwodów;
14.
prowadzenie
spraw związanych z przeprowadzeniem konkursów na stanowiska
dyrektorów
placówek oświatowych,
15.
realizacji
zadań administracyjnych związanych z uzyskiwaniem przez
nauczycieli
stopni awansu zawodowego;
16.
prowadzenie
ewidencji realizacji obowiązku nauki przez młodzież w wieku
16-18
lat;
17. realizacja zadań dotyczących niepublicznych placówek oświatowych,
18.
rozpatrywanie
skarg i wniosków dotyczących realizacji zadań statutowych
przez
placówki oświatowe,
19.
przygotowywanie
wniosków o przyznanie nagród Ministra Edukacji Narodowej,
Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Sportu,
Mazowieckiego
Kuratora Oświaty, Burmistrza Gminy i Miasta Wyszogród
oraz
odznaczeń państwowych i resortowych dla dyrektorów placówek
oświatowych,
20.
Aktualizacja
regulaminu wynagradzania nauczycieli zgodnie z aktualnie
obowiązującym
prawem oświatowym, sprawowanie nadzoru nad organizacją
i
jakością pracy placówek oświatowych,
21. Sprawowanie nadzoru nad organizacją i jakością pracy placówek oświatowych,
22. dokonywanie oceny pracy dyrektorów placówek oświatowych,
23. wykonywanie innych zadań na polecenie burmistrza lub zastępcy burmistrza.
§15.1.Wydziałami kierują dyrektorzy.
§15.2. Referatami i równorzędnymi jednostkami organizacyjnymi kierują kierownicy.
§16.1. Dyrektorzy wydziałów, kierownicy referatów lub kierownicy równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu kierują realizacją zadań gminy w zakresie spraw wyznaczonych wydziałowi, referatowi lub równorzędnej jednostce organizacyjnej, sprawują kontrolę i nadzór nad pracą kierowanych przez siebie wydziałów, referatów lub równorzędnych jednostek organizacyjnych oraz zapewniają koordynację działalności wydziałów, referatów i równorzędnych jednostek organizacyjnych.
§16.2. Dyrektorzy wydziałów, kierownicy referatów lub kierownicy równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu, w zakresie wskazanym przez burmistrza, wykonują obowiązki zwierzchnika służbowego wobec podległych im pracowników.
§16.3. Do zakresu zadań dyrektorów i kierowników należy w szczególności:
1. nadzorowanie
terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw
należących
do referatu lub równorzędnej jednostki organizacyjnej;
2. zapewnianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych podległych im pracowników;
3.
bieżąca
ocena wykonanej pracy przez podległych pracowników i1
występowanie
z wnioskami w ich sprawie (zatrudnienie, nagrody, kary, awanse)
4.
zapewnianie przestrzegania przez podległych pracowników
porządku
i
dyscypliny pracy, w tym racjonalnego wykorzystania czasu pracy;
5. przedkładanie projektu podziału zadań między podległymi pracownikami;
6.
podejmowanie działań korygujących organizację pracy w kierunku
poprawy
jej,
jakości;
7.
nadzorowanie przestrzegania przepisów na stanowiskach pracy, w
tym
przepisów
o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej,
przepisów
o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz o ochronie ppoż., o dostępie
do
informacji publicznej oraz o zamówieniach publicznych;
8. dbałość o powierzone mienie;
9.
podejmowanie inicjatyw w zakresie wydawania przepisów gminnych
bądź
innego
uregulowania określonych spraw, należących do zakresu działania
wydziału,
referatu lub równorzędnej jednostki organizacyjnej, współdziałanie
w
opracowywaniu projektów uchwał rady, zarządzeń burmistrza, umów,
porozumień
i innych aktów prawnych;
10.
opracowywanie projektów budżetu w części dotyczącej zakresu
działania
wydziału,
referatu lub równorzędnej jednostki organizacyjnej i bieżący nadzór
nad
realizacją uchwały budżetowej w tej części;
11. opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań z prowadzonych spraw;
12.
współdziałanie z organami administracji publicznej, gminnymi
jednostkami
organizacyjnymi,
jednostkami pomocniczymi gminy i organizacjami
mieszkańców
gminy;
13.
wydawanie
w zakresie wykonywanych zadań decyzji administracyjnych
w
ramach posiadanych upoważnień;
14.
zapewnienie
właściwej współpracy z radą, radnymi oraz organami jednostek
pomocniczych
gminy, w tym przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje
i
wnioski radnych oraz udzielanie wyjaśnień na skargi i wnioski interesantów,
w
trybie przewidzianym przepisami prawa;
15.
organizowanie
narad z podległymi pracownikami i przekazywanie
zwierzchnikom
służbowym informacji dotyczących spraw gminy i urzędu;
16.
realizowanie
zadań bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz obrony
cywilnej,
zarządzania kryzysowego i spraw obronnych w wymiarze wynikającym
z
zakresu działania wydziału, referatu lub równorzędnej jednostki
organizacyjnej;
17. dokonywanie
kontroli funkcjonalnej i bieżącej oceny funkcjonowania kontroli
zarządczej
w przypisanym zakresie.
§17.1. Stosownie do zarządzenia burmistrza, zastępca burmistrza, sekretarz lub skarbnik określają kierunki działania dyrektorów wydziałów, kierowników referatów lub równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu, w tym kierunki załatwiania spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej.
§17.2. W sprawach związanych z organizacją pracy dyrektorzy wydziałów, kierownicy referatów lub równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu podlegają służbowo sekretarzowi.
§18. Burmistrz, rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy dyrektorami wydziałów, kierownikami referatów lub równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu, w oparciu o propozycję rozstrzygnięć przedstawioną przez sekretarza.
§19.1. Pracownicy wydziałów, referatów lub równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu są zobowiązani do:
1. znajomości przepisów prawa materialnego, obowiązującego w powierzonym im zakresie działania;
2. właściwego stosowania przepisów prawa proceduralnego i ustrojowego, w tym instrukcji kancelaryjnej;
3. terminowego załatwiania spraw;
4. zachowywania profesjonalnej staranności w tworzeniu projektów rozstrzygnięć;
5. proponowania formy i sposobu postępowania, zapewniającego prawidłowe i szybkie załatwienie spraw;
6. sprawnego i rzetelnego załatwiania spraw obywateli;
7. prawidłowego ewidencjonowania i przechowywania akt spraw, zbiorów przepisów prawnych, rejestrów i spisów spraw, pomocy urzędowych oraz wyposażenia biurowego.
§19.2. Pracownicy zatrudnieni w wydziałach, referatach pozostają w bezpośredniej zależności służbowej od dyrektorów lub kierownika referatu, dyrektor i kierownik referatu od burmistrza lub zastępcy burmistrza lub sekretarza w zależności od hierarchii służbowej.
§19.3. Pracownik, który otrzyma polecenie służbowe z pominięciem powyższej kolejności, obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.
§19.4. Jeżeli sprawa wymaga niezwłocznego załatwienia, a zachowanie drogi służbowej jest niemożliwe lub spowodowałoby zwłokę w załatwieniu sprawy, mając na uwadze interes obywatela, pracownik winien niezwłocznie przystąpić do wykonania zadania, zawiadamiając o powyższym swego przełożonego.
§19.5. Pracownikiem referującym (referentem sprawy) w rozumieniu regulaminu jest każdy pracownik załatwiający daną sprawę niezależnie od zajmującego stanowiska lub pełnionej funkcji.
§20.1. Zakres czynności dla kierowników referatów lub równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu ustala burmistrz w oparciu o propozycję sekretarza.
§20.2. Zakres czynności dla pracowników zatrudnionych w referatach lub równorzędnych jednostkach organizacyjnych urzędu ustala burmistrz w oparciu o propozycję kierownika właściwego referatu lub równorzędne: jednostki organizacyjnej urzędu.
§20.3. Zakres czynności dla pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy ustala burmistrz.
Rozdział 3
Struktura organizacyjna urzędu
§21.1. W urzędzie tworzy się następujące wewnętrzne komórki organizacyjne:
1. wydziały,
2. referaty;
3. samodzielne stanowiska.
§21.2. Utworzeniem wydziału, referatu lub samodzielnego stanowiska zarządza burmistrz, z zastrzeżeniem ust. 3.
§21.3. W urzędzie funkcjonuje: Urząd Stanu Cywilnego.
§21.4. W celu realizacji określonych zadań w urzędzie burmistrz może powołać zespoły i komisje zadaniowe.
§21.5. Burmistrz może utworzyć inne jednostki organizacyjne, równorzędne wobec referatu.
§21.6. Kierownicy jednostek organizacyjnych określają ich strukturę wewnętrzną oraz zakres działania i przedstawiają burmistrzowi do zatwierdzenia.
§22.1. Wydział jest jednostką organizacyjną, zajmujących się tymi samymi kategoriami spraw lub kilkoma zbliżonymi przedmiotowo kategoriami spraw, jeżeli ich realizacja w jednym wydziale ułatwia prawidłowe zarządzanie.
§22.2. Wydziałem kieruje dyrektor.
§22.3. W przypadkach uzasadnionych różnorodnością, wielkością i złożonością realizowanych w wydziale zadań burmistrz może utworzyć stanowisko zastępcy dyrektora.
§22.4. W wydziale, gdzie brak etatowego zastępcy, w czasie nieobecności dyrektora zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
§23.1. Referat jest jednostką organizacyjną, zatrudniającą, co najmniej 2 pracowników zajmujących się tymi samymi kategoriami spraw lub zbliżonymi.
§23.2. Referat może być tworzony w ramach wydziału lub poza strukturą wydziału. Referat utworzony poza strukturą wydziału jest referatem samodzielnym.
§23.3. Referatem kieruje kierownik.
§23.4. W przypadkach uzasadnionych wielością realizowanych przez referat zadań burmistrz może utworzyć stanowisko zastępcy kierownika.
§23.5. W referatach, gdzie brak etatowego zastępcy, w czasie nieobecności kierownika zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
§24.1. Samodzielne stanowisko jest najmniejszą jednostką organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia struktury realizującej jedną kategorię spraw.
§24.2. Samodzielne stanowisko może być tworzone w ramach wydziału, referatu lub poza ich strukturą.
§25.1. W urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
a) Burmistrz Gminy i Miasta – pełniący funkcję kierownika urzędu,
b) Sekretarz Gminy – pełniący funkcje kierownika referatu Organizacyjnego,
c) Skarbnik Gminy, który wykonuje równocześnie funkcję Głównego Księgowego Budżetu,
d) Kierownik Referatu Finansów i Budżetu,
e) Kierownik Referatu Infrastruktury, Inwestycji, Spraw Komunalnych oraz Planowania i Ochrony Środowiska,
f) Kierownik USC,
g) Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej,
h) Dyrektor Miejsko Gminnych Obiektów Sportowych.
§26.1.W urzędzie tworzy się
1. Urząd Stanu Cywilnego w skład, którego wchodzą stanowiska:
a) Kierownik USC pełniącego jednocześnie funkcję Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością , (USC)
b) Stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych (podlegające Sekretarzowi urzędu).(SO)
2. Referat ds. Finansów i Budżetu (Fn.) w skład, którego wchodzą stanowiska pracy:
a) Skarbnik Gminy- Główny Księgowy Budżetu,
b) Kierownik referatu,
c) Stanowisko ds. księgowości budżetowej i podatkowej oraz obsługi księgowej,
d) Stanowisko ds. podatków i opłat oraz ewidencji działalności gospodarczej,
e) Stanowisko ds. finansowych
f) Stanowisko ds. księgowości budżetowej
g) Stanowisko ds. księgowości budżetowej i oświaty
3. Referat Organizacyjny (Or.), którego pracą kieruje Sekretarz Gminy w skład, którego wchodzą stanowiska pracy;
a) Stanowisko ds. obsługi kancelaryjno-technicznej
b) Stanowisko ds. organizacji biura i informacji
c) Stanowisko ds. placowo-kadrowych i księgowości budżetowej
d) Stanowisko ds. obsługi administracyjnej mieszkańców,
e) Informatyk;
f) Wieloosobowe Stanowisko ds. gospodarczych/palacz/konserwator
g) Sprzątaczka;
4. Referat Infrastruktury, Inwestycji, Spraw Komunalnych oraz Planowania i Ochrony Środowiska, w skład , którego wchodzą stanowiska:
a) Kierownik Referatu
b) Stanowisko ds. gospodarki komunalnej,
c) Stanowisko ds. gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska,
d) Stanowisko ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy zewnętrznych,
e) Stanowisko ds. inwestycji i zamówień publicznych.
5. Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej, który podlega bezpośrednio Burmistrzowi.
6. Dyrektor Miejsko Gminnych Obiektów Sportowych, który podlega bezpośrednio Burmistrzowi.
7. Samodzielne stanowiska:
a) Pełnomocnik ds. bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego.
b) Pełnomocnik ds. nieruchomości i rolnictwa
c) Radca Prawny
które, podlegają bezpośrednio Burmistrzowi.
§27.1. Burmistrz sprawuje bezpośredni nadzór nad:
a) Zastępcą Burmistrza
b) Sekretarzem Gminy
c) Skarbnikiem Gminy
d) Radcą prawnym
e) Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego,
f) Dyrektorami Wydziałów,
g) samodzielnymi stanowiskami pracy,
h) Dyrektorami szkól i przedszkola,
i) Kierownikiem MGOPS
j) Dyrektorem Biblioteki
k) Dyrektorem Centrum Kultury Wisła
l) Dyrektorem Miejsko-Gminnych Obiektów Sportowych
m) Doradcą
§27.2.Sekretarz Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad kierownikami: referatu organizacyjnego oraz referatu inwestycji, spraw komunalnych, planowania i ochrony środowiska.
§27.3. W czasie nieobecności Burmistrza jego obowiązki przejmuje Zastępca Burmistrza a w przypadku nieobecności Burmistrza oraz Zastępcy Burmistrza – Sekretarz, w dalszej kolejności Skarbnik.
§27.4. W celu zapewnienia realizacji zadań o istotnym znaczeniu dla funkcjonowania Gminy i Miasta Burmistrz może powołać pełnomocnika działającego w jego imieniu.
Szczegółową strukturę organizacyjną Urzędu przedstawia schemat graficzny, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§28. Zadania i czynności wspólne dla wszystkich wydziałów, referatów i samodzielnych stanowisk są następujące:
1. opracowywanie
propozycji do projektu budżetu miasta i gminy oraz
współdziałanie
z innymi komórkami w zakresie sporządzania planów
zagospodarowania
przestrzennego;
2.
opracowywanie szczegółowego preliminarza budżetowego
nadzorowanego
wydziału;
3.
inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia
właściwej i
terminowej
realizacji zadań zawartych w budżecie miasta i gminy;
4.
współdziałanie z jednostkami i organizacjami tak z terenu miasta
i gminy,
jak
i z zewnątrz;
5.
opracowywanie propozycji do projektów programów rozwoju w
zakresie
swojego
działania;
6. przygotowanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań;
7.
realizacja zadań dotyczących obronności kraju, w tym obrony
cywilnej
w
zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
8.
rozpatrywanie wniesionych do urzędu skarg, odpowiednio do
merytoryczneg
o
zakresu swego działania;
9.
wydawanie zaświadczeń w sprawach związanych z merytoryczną
działalnością
nadzorowanego
wydziału;
10.
opracowywanie sprawozdawczości statystycznej z zakresu czynności
i funkcji
realizowanych
przez wydział;
11.
współdziałanie w wykonywaniu zadań i prac doraźnie podejmowanych
bądź
zlecanych
do realizacji burmistrzowi;
12. wykonywanie na
zlecenie burmistrza innych czynności w zakresie objętym jego
kompetencją.
§29. Do zakresu działania Samodzielnego Referatu Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1. przyjmowanie oświadczeń o:
a. wstąpieniu w związek małżeński,
b. wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
c. powrocie rozwiedzionego małżonka do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
d. uznaniu dziecka,
e. uznaniu dziecka w przypadku niebezpieczeństwa grożącego ezpośrednio życiu matki dziecka lub mężczyzny, od którego dziecko pochodzi,
f. nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
g. wskazywanie kandydata na opiekuna prawnego;
2. powiadamianie
sądu opiekuńczego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie
postępowania
z urzędu;
3.
składanie na wezwanie sądu urzędowo poświadczonych
dokumentów w celu
odtworzenia
akt sądowych;
4.
sporządzanie aktów małżeństwa w księgach stanu cywilnego w
oparciu o
oświadczenia
składane w sposób określony w Kodeksie rodzinnym
i
opiekuńczym, prowadzenie ksiąg aktów małżeństw i aktów zbiorowych;
5. prowadzenie i uwierzytelnianie odpisów ksiąg małżeństw;
6.
prowadzenie ksiąg stanu cywilnego w sprawach urodzeń i zgonów
w oparciu
o
zgłoszenia, decyzje administracyjne, orzeczenia sądowe i inne dokumenty;
7. wydawanie wypisów i zaświadczeń;
8. sporządzanie sprawozdań statystycznych dla Głównego Urzędu Statystycznego;
9. wydawanie zaświadczeń przy zawieraniu małżeństw kanonicznych;
10. przechowywanie
ksiąg stanu cywilnego oraz aktów zbiorowych, dokonywanie
w
księgach przypisów i wzmianek dodatkowych i powiadamianie o tych
czynnościach
organów przechowujących odpisy ksiąg, wystawianie wypisów
z
ksiąg;
11. przekazywanie 100-letnich ksiąg do archiwum państwowego;
12. prowadzenie skorowidzów aktów stanu cywilnego;
13. wydawanie i
podpisywanie decyzji administracyjnych, które są przewidziane
wprawie
o aktach stanu cywilnego;
14. wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie zmiany imienia i nazwiska;
15. korespondencja w
sprawach administracji statusu osobowego z placówkami
zagranicznymi.
Kierownik USC pełni jednocześnie funkcję pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych oraz ISO.
§30. Do zakresu działania Referatu Finansów i Budżetu należy w szczególności:
1. opracowywanie projektu budżetu miasta i gminy;
2. opracowywanie szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu;
3. przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
4. zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu;
5. opracowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie;
6. rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych;
7.
finansowanie
powiązanych z budżetem miasta i gminy jednostek organizacyjnych oraz
prowadzenie
bieżącego nadzoru nad ich gospodarką finansową;
8.
planowanie środków
budżetowych na dotacje dla gminnych jednostek organizacyjnych
oraz
bieżąca kontrola ich wydatkowania;
9.
dokonywanie
okresowych analiz sytuacji ekonomiczno-finansowej miasta i gminy i
sporządzanie
materiałów w tym zakresie oraz referowanie o powyższym na
posiedzeniach
organów samorządu;
10.
nadzór nad
rachunkowością budżetową prowadzoną przez jednostki organizacyjne
objęte
budżetem miasta i gminy;
11.
przeprowadzanie
planowanych kontroli działalności komórek organizacyjnych urzędu
i
jednostek organizacyjnych gminy według zatwierdzonego przez burmistrza planu
kontroli;
12.
prowadzenie
rachunkowości urzędu, rachunkowości budżetu miasta i gminy,
rachunkowości
podatków i opłat, a także sporządzanie sprawozdań z wykonania
budżetu
miasta i gminy;
13.
zaliczanie w
szczególnie uzasadnionych przypadkach wsi do innego okręgu
podatkowego
niż określony dla gminy na podstawie upoważnień zawartych w ustawie
o
podatku rolnym;
14.
zapewnienie
powszechności opodatkowania poprzez pobieranie podatku: od środków
transportu,
rolnego, leśnego i od nieruchomości;
15.
nadzór nad bieżącym
pobieraniem i odprowadzaniem do budżetu opłaty skarbowej,
targowej,
miejscowej, od posiadania psów i innych stanowiących dochody gminy;
16.
podejmowanie działań
na rzecz pełnej realizacji wpływów na poczet należności
budżetowych
z tytułu podatków i opłat oraz likwidacji zaległości podatkowych;
17.
wystawianie upomnień
oraz tytułów wykonawczych bezzwłocznie po upływie
terminów
płatności rat podatkowych i opłat terenowych a także zobowiązań;
18.
stosowanie ulg i
umorzeń w podatkach i opłatach od ludności w ramach posiadanych
uprawnień;
19.
wydawanie pisemnych
interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa
podatkowego
w indywidualnych sprawach podatnika w zakresie podatków lokalnych;
20.
terminowe i wyczerpujące
załatwianie wpływających od ludności skarg, odwołań
i
podań w spraw, ich podatków i opłat;
21.
sporządzanie i
wydawanie informacji pracownikom urzędu o osiągniętych przez nich
dochodach
-PIT 11;
22. obsługa kasowa budżetu;
23. uzgadnianie spisów inwentaryzacyjnych;
24. prowadzanie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia.
25. współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową i urzędami skarbowymi;
26. wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
27.
przygotowywanie
dokumentów niezbędnych dla ustalenia liczby punktów sprzedaży
napojów
zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do
spożycia
poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży;
28.
przygotowywanie
dokumentów niezbędnych dla określenia zasad usytuowania na
terenie
gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych;
29.
przygotowywanie
dokumentów niezbędnych dla ustalenia dni i godzin otwarcia oraz
zamykania placówek handlu
detalicznego, zakładów gastronomicznych, zakładów
usługowych dla ludności;
30. załatwianie spraw wynikających z ewidencjonowania działalności gospodarczej;
31. obsługa Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
32. kompleksowe ubezpieczanie mienia urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych.
33. sprawowanie nadzoru nad organizacją i jakością pracy placówek oświatowych,
34. obsługa finansowo - księgowa placówek oświatowych,
35. dokonywanie oceny pracy dyrektorów placówek oświatowych,
§31.1. Do zakresu działania Referatu Organizacyjnego należy w szczególności:
1. obsługa gospodarcza urzędu;
2. prowadzenie rejestru uchwał rady oraz zarządzeń burmistrza;
3.
przedkładanie uchwał
rady oraz zarządzeń burmistrza wojewodzie i regionalnej izbie
obrachunkowej
- odpowiednio do właściwości organów nadzoru;
4.
przygotowywanie
dyspozycji dla kierowników zainteresowanych referatów
dotyczących
realizacji uchwał rady - odpowiednio do zakresu ich działania;
5. gospodarowanie funduszem płac w porozumieniu z Referatem ds. Finansów i Budżetu;
6.
ewidencjonowanie,
nadawanie biegu sprawom i opracowywanie sprawozdań i
informacji
dotyczących postulatów, wniosków od mieszkańców gminy, których
realizacja
pozostaje w kompetencji burmistrza;
7. wykonywanie prac zleconych związanych z wyborami i referendum;
8.
zapewnienie obsługi
kancelaryjnej urzędu, sekretarskiej burmistrza i zastępcy
burmistrza;
9. organizacja przyjmowania i załatwiania skarg, wniosków i listów obywateli;
10. współpraca z sołtysami i przewodniczącymi zarządów osiedli;
11.
prowadzenie spraw
kadrowych pracowników urzędu w tym spraw związanych
z
naborem kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze;
12. kontrola przestrzegania dyscypliny pracy przez pracowników urzędu;
13.
prowadzenie spraw
związanych z okresowymi ocenami kwalifikacyjnymi pracowników
mianowanych;
14. organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów;
15. inicjowanie organizowania kursów, szkoleń dla pracowników urzędu;
16. prowadzenie działalności socjalnej na rzecz pracowników;
17. prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej;
18. administrowanie siecią komputerową;
19. prowadzenie archiwum urzędu;
20. zaopatrywanie pracowników urzędu w materiały biurowe i środki czystości;
21.
zlecanie wykonawstwa
bieżących remontów i prowadzenie konserwacji budynku
siedziby
urzędu;
22. prenumerowanie dzienników, czasopism oraz zakup wydawnictw specjalistycznych;
23. obsługa urządzeń biurowych;
24. nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości w pomieszczeniach budynku;
25. dekorowanie siedziby urzędu z okazji świąt i rocznic;
26. przyjmowanie, rozdział i wysyłka korespondencji;
27. utrzymanie i zarządzanie cmentarzami, w tym
cmentarzami wojennymi i komunalnymi
oraz
miejscami pamięci;
§31.2. W zakresie Spraw Obywatelskich należy w szczególności:
1.
prowadzenie ewidencji
ludności i rejestru wyborców w systemie kartotekowym
i
komputerowym;
2. wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania;
3. wydawane dokumentów stwierdzających tożsamość;
4.
ustalanie dla
jednostek organizacyjnych zadań w zakresie powszechnego obowiązku
obrony;
5. organizowanie akcji kurierskiej w ramach współpracy z organami wojskowymi;
6. wykonywanie czynności z zakresu rejestracji i kwalifikacji wojskowej;
7.
orzekanie o
konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz osoby spełniające
obowiązek
zasadnie/ej służby wojskowej bezpośredniej opieki nad członkami rodziny
oraz
uznawanie żołnierzy za mających na utrzymaniu członków rodziny;
8.
załatwianie spraw
związanych z ochroną informacji niejawnych oraz prowadzenie
tajnej
kancelarii;
9. sporządzanie spisów i zestawień ludności do celów wyborczych, potrzeb organów;
10.
przyjmowanie zgłoszeń
o mającym się odbyć zgromadzeniu i załatwianie całokształtu
spraw
związanych z tą problematyką;
11. wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie zbiórki publicznej na terenie gminy;
12.
przyjmowanie pism
dotyczących prowadzonego postępowania administracyjnego
w
przypadku niemożności doręczenia ich adresatowi;
13.
wywieszanie na
tablicy ogłoszeń w lokalu urzędu informacji o ustanowieniu kuratora
dla
osoby, której miejsce pobytu jest nieznane;
14. przyjmowanie ustnych oświadczeń - ostatniej woli spadkodawcy;
15.
kontrola realizacji
zadań zleconych podmiotom niezaliczonym do sektora finansów
publicznych,
jednostkom gminy oraz innym podmiotom, w tym osobom fizycznym
i
prawnym z zakresu realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów
Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii;
16. koordynacja działań w zakresie organizacji prac społecznie użytecznych;
17. wyznaczanie podmiotów, w których wykonywana jest
kara ograniczenia wolności oraz
praca
społecznie użyteczna.
§31.3. Do zakresu działania stanowiska ds. obsługi Rady należy w szczególności:
1.
załatwianie spraw
związanych z wyborami do parlamentu, organów gminy, organów
jednostek
pomocniczych gminy i innych organów władzy publicznej oraz ławników
sądów powszechnych;
2.
obsługa kancelaryjno-biurowa
oraz merytoryczno-prawna rady i jej organów przy
współpracy z radcą prawnym, a w tym
organizacyjne przygotowanie sesji oraz
posiedzeń komisji, opracowywanie
materiałów z obrad oraz prowadzenie rejestrów
uchwał, wniosków, opinii i interpelacji
radnych, przekazywanie ich burmistrzowi;
3.
zapewnienie
prawidłowego przygotowania przez odpowiedzialnych pracowników
materiałów na sesje i posiedzenia
komisji;
4. przedkładanie uchwał rady burmistrzowi;
5.
udział w opracowywaniu
projektów działania rady na okres kadencji, rocznych
i
okresowych planów pracy rady i jej organów oraz informowanie zainteresowanych
o
zadaniach wynikających z uchwalonych programów i planów;
6. opracowywanie projektów uchwał rady;
7.
współdziałanie z przewodniczącymi
właściwych komisji rady, w szczególności
w
zakresie zapewnienia udziału komisji w przygotowaniu projektów ważniejszych
uchwał,
przepisów prawa miejscowego, koordynacji planów kontroli realizacji uchwał
oraz
współuczestniczenia w czynnościach kontrolnych organów kontroli państwowej
i
społecznej;
8. prowadzenie ewidencji radnych oraz czuwanie nad zabezpieczeniem ich praw;
9.
opracowywanie na
zlecenie Przewodniczącego Rady informacji, ocen, wniosków dla
potrzeb
rady lub jej organów;
10. opracowywanie planów spotkań radnych z wyborcami
oraz dyżurów radnych dla
przyjmowania
wniosków, uwag i skarg wyborców;
11. prowadzanie rejestru skarg i wniosków obywateli
zgłoszonych w czasie dyżurów
Przewodniczącego
Rady oraz radnych a także tych, które wpływają na adres rady lub jej
organów,
podejmowanie działań dla ich rozpatrzenia przez kompetentne organy;
12. prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej;
13. podejmowanie w zakresie zleconym przez Przewodniczącego
Rady czynności
zmierzających do zapewnienia współdziałania
rady z organizacjami działającymi na
terytorium
gminy;
14. współdziałanie w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego
Rady w planowaniu
i
organizowaniu konsultacji społecznych oraz podawaniu ich wyników do wiadomości
publicznej;
15. udział w przygotowywaniu projektów wystąpień Przewodniczącego
Rady oraz
przewodniczących komisji rady;
16. organizowanie i obsługa narad i spotkań zwoływanych przez przewodniczącego rady;
17. prowadzenie spraw związanych z wygaśnięciem
mandatów radnych, zmianami
w
składzie osobowym rady lub jej organów;
18. promocja działalności rady;
19. udział w organizowaniu przez radę uroczystych
obchodów świąt państwowych
i
lokalnych;
20. wykonywanie innych prac zleconych przez Przewodniczącego Rady.
§32 Do zadań Referatu Infrastruktury, Inwestycji, Spraw Komunalnych oraz Planowania i Ochrony Środowiska należy w szczególności :
§32.1. Z zakresu działań infrastrukturalnych i gospodarki komunalnej:
1. wykonywanie zadań zarządcy dróg gminnych określonych w przepisach o drogach publicznych, takich jak:
a) opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
b) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,
c) utrzymanie nawierzchni i dbałość o stan techniczny, chodników, przepustów, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
d) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
e) koordynacja robót drogowych,
f) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
g) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
h) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
i) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymań zimowych i zabezpieczeniowych,
j) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników, wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
k) koordynowanie i nadzór nad zimowym utrzymaniem dróg,
l) sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym;
2. współdziałanie z innymi zarządcami dróg na terenie gminy w ich prawidłowym utrzymaniu oraz w ustaleniu zasad organizacji ruchu;
3. orzekanie o przywróceniu do stanu pierwotnego pasa drogowego drogi gminnej lub zarezerwowanego terenu w razie jego naruszenia;
4. określanie rozmiaru inwestycji, wybór w trybie zamówień publicznych jednostki projektowej, uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych zezwalających na wykonanie robót;
5. koordynowanie spraw związanych z oceną i zatwierdzeniem projektów technicznych;
6. ustalanie kosztu inwestycji oraz udział w przygotowaniu projektu budżetu gminy na dany rok;
7. opracowywanie "rzeczowej" części specyfikacji istotnych warunków zamówienia na zadania będące we właściwości stanowiska;
8. dokonywanie wyboru wykonawcy robót w trybie zamówień i zrealizowanie umowy o wykonanie robót lub wykonanie usług;
9. przygotowywanie umów lub pełnomocnictw z zakresu obowiązków i odpowiedzialności dla inspektora nadzoru inwestorskiego;
10. tworzenie nowych i utrzymanie w należytym stanie istniejących gminnych terenów zieleni i zadrzewień;
11. zapewnienie czystości i porządku na terenie gminy oraz tworzenie warunków niezbędnych do ich utrzymania poprzez planowanie budowy, utrzymanie i eksploatację instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwienia odpadów komunalnych;
12. prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej;
13. prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnych;
14. utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych należących do gminy i na innych terenach określ omen w ustawie poprzez:
a) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
b) uprzątanie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg oraz ciągów pieszych ;
15. nadzór na realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości określonych w art. 5 ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminie;
16. udział w pracach gminnego zespołu reagowania kryzysowego w zakresie ochrony przed powodzią;
17. nadzór nad prowadzeniem zadań powierzonych, dotyczących prowadzenia targowisk, wysypisk komunalnych, szaletów publicznych;
18. pełnienie nadzoru nad działalnością zarządców nieruchomości gminnych w zakresie eksploatacji i remontów budynków komunalnych;
19. współpraca z zarządcami w zakresie administrowania lokalami mieszkalnymi;
20. prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe, sporządzanie założeń i planów w tym zakresie, współpraca z przedsiębiorstwami energetycznymi;
21. utrzymanie porządku i czystości na terenach przylegających do ogrodów działkowych, jeśli obowiązek ten z mocy przepisów szczególnych nie ciąży na jednostkach organizacyjnych i osobach fizycznych innych niż ogrody działkowe;
22. wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną;
23. wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierząt właścicielowi i przekazanie ich do schroniska;
24. prowadzenie rejestru właścicieli psów;
25. wyłapywanie bezdomnych zwierząt i umieszczanie ich w schroniskach;
§ 32.2. Z zakresu działań dotyczących inwestycji i ich realizacji oraz zamówień publicznych :
1. planowanie, przygotowanie, realizacja i rozliczenie zadań inwestycyjnych i remontowych w zakresie:
a) zaopatrzenia w wodę,
b) kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
c) oczyszczania ścieków komunalnych,
d) urządzeń sanitarnych,
f) wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych,
g) budownictwa komunalnego;
2. udział w opracowaniu lub aktualizacji i zatwierdzaniu programu gospodarczego gminy i generalnych koncepcji w zakresie inżynierii miejskiej;
3. udział w ustalaniu potrzeb inwestycyjnych i remontowych projektu programu gospodarczego gminy, przy uwzględnieniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i lokalnych potrzeb społecznych;
4. określanie, rozmiaru inwestycji, wybór w trybie zamówień publicznych jednostki projektowej, uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych zezwalających na wykonanie robót;
5. koordynowanie spraw związanych z oceną i zatwierdzeniem projektów technicznych;
6. ustalanie Kosztów inwestycji oraz udział w przygotowaniu projektu budżetu gminy na dany rok;
7. dokonywanie wyboru wykonawcy robót w trybie zamówień i zrealizowanie umowy o wykonanie robót lub wykonanie usług;
8. przygotowywanie umów lub pełnomocnictw z zakresu obowiązków i odpowiedzialności dla inspektora nadzoru inwestorskiego;
9. sporządzanie wniosków o przyznanie pozabudżetowych środków finansowych na realizację inwestycji i remontów;
10. przekazywanie do użytku inwestycji i rozliczenie jej kosztów poprzez:
a) sprawdzenie kalkulacji przedkładanych przez wykonawcę,
b) sporządzenie końcowych zestawień kosztów realizacji inwestycji i remontów,
c) wyegzekwowanie od projektanta lub wykonawcy należnych odszkodowań lub kar umownych,
d) sporządzanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie przekazania inwestycji do użytkowania,
e) organizowanie lub udział w przeglądach gwarancyjnych;
11. opiniowanie zamierzeń inwestycyjnych innych inwestorów w zakresie zgodności z planowanymi i realizowanymi inwestycjami gminnymi;
12. zapewnianie zgodności przeprowadzania w urzędzie przetargów na roboty, usługi i dostawy zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych;
13. zamieszczanie ogłoszeń związanych z inwestycjami na BIP-ie oraz ich nadzór w związku z poprawnością i przestrzeganiem ustawy- prawo zamówień publicznych.
§ 32.3. Z zakresu działań związanych z ochroną środowiska oraz planowaniem przestrzennym:
1. prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska i oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko wymagane przepisami;
2. prowadzenie spraw w zakresie usuwania drzew i krzewów z terenu nieruchomości:
a. wydawanie decyzji zezwalających na usunięcie drzew i krzewów;
b. ustalanie opłat z tytułu usuwania drzew i krzewów;
c. wymierzanie kar za usuwanie drzew i krzewów bez zezwolenia;
3. udział w tworzeniu planów i programów lokalnych w zakresie ochrony środowiska, ochrony przyrody i gospodarki odpadami;
4. współdziałanie z administracją rządową i specjalną, organami ochrony środowiska, przyrody oraz samorządami wszystkich szczebli w sprawach objętych zakresem czynności;
5. współdziałanie z przedsiębiorcami, radami sołeckimi oraz jednostkami zajmującymi się usuwaniem odpadów w zakresie ochrony środowiska w zakresie rejestru umów na odbiór odpadów, rejestru zbiorników bezodpływowych;
6. sporządzanie opinii w formie postanowienia w zakresie zatwierdzania programów gospodarki odpadami oraz w zakresie prowadzenia działalności polegającej na zbieraniu odpadów zgodnie z ustawą o odpadach;
7. prowadzenie rejestru dotyczącego informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania azbestu, PCB oraz innych substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
8. prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych w zakresie informacji o środowisku- art.19 prawa ochrony środowiska;
9. przygotowywanie projektów uchwał Rady w zakresie ustanawiania pomników i innych form ochrony przyrody oraz w zakresie planów i programów gospodarki odpadami i ochrony środowiska;
10. prowadzenie dokumentacji form ochrony przyrody ustanowionych przez Radę w świetle ustawy o ochronie przyrody;
11. prowadzenie postępowań w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych;
12. przygotowanie oraz udostępnienie projektów założeń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do publicznego wglądu i popularyzacja ich treści
13. przechowywanie planu zagospodarowania przestrzennego;
14. prowadzenie spraw związanych z ustaleniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu;
15. prowadzenie rejestru decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
16. sporządzenie oceny działalności zakładu;
17. gospodarowanie zasobami wodnymi służącymi zaspokojeniu potrzeb ludności, gospodarki, ochronie wód i środowiska związanego z zasobami gminnymi;
18. nakazywanie właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zabezpieczających, gdy spowodowana przez niego zmiana stanu wody na gruncie wpływa szkodliwie na grunty sąsiednie;
19. prowadzanie sprawozdawczości w sprawach objętych zakresem czynności;
§ 32.4. Z zakresu pozyskiwania i rozliczania funduszy zewnętrznych :
1. prowadzenie stałego monitoringu funduszy Unii Europejskiej w zakresie możliwości realizacji zadań infrastrukturalnych gminy na rzecz organizacji pozarządowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz rolnictwa;
2. współdziałanie z referatami urzędu i jednostkami organizacyjnymi gminy w zakresie opracowywania projektów i przygotowywania wniosków o dofinansowanie zadań ze środków pozabudżetowych;
3. nawiązywanie kontaktów i bieżąca współpraca z inwestorami zagranicznymi i krajowymi w zakresie możliwości inwestowania na terenie gminy;
4. wdrażanie strategii rozwoju społeczno-gospodarczego gminy, w tym opracowywanie programów operacyjnych do strategii;
5. podejmowanie działań i kreowanie inicjatyw lokalnych na rzecz programów zmierzających do aktywizacji gospodarczej i przeciwdziałania bezrobociu;
6. współpraca z podmiotami gospodarczymi, w tym koordynowanie spraw związanych z funduszami poręczeń kredytowych;
7. analizowanie i diagnozowanie zjawisk społeczno-gospodarczych w zakresie bezrobocia;
8. promocja gminy, w szczególności poprzez:
a) gromadzenie informacji i danych ekonomicznych o gminie,
b) przygotowywanie materiałów promocyjnych i uczestnictwo w misjach gospodarczych, targach i wystawach,
c) przygotowywanie ofert dla inwestorów krajowych i zagranicznych,
d) współpracę z mediami, w tym prowadzenie spraw związanych z wydawaniem publikacji.
9.
przygotowywanie
wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie inwestycji gminnych ze
środków Unii Europejskiej i ich bieżąca obsługa wraz z końcowym rozliczeniem;
10. pozyskiwanie i gromadzenie danych niezbędnych do
właściwego opracowywania
wniosków,
11. współpraca z odpowiednimi organami administracji
rządowej i samorządowej w celu
pozyskiwania środków pozabudżetowych;
12. sporządzenie banku ofert gospodarczych oraz ich bieżące aktualizowanie;
13. nawiązywanie i rozwijanie kontaktów z zagranicznymi
miastami partnerskimi
i bliźniaczymi;
14. promowanie miasta i gminy poprzez współpracę z mediami.
§ 32.5. Szczegółowy podział zakresu zadań na poszczególnych stanowiskach w obrębie całego referatu określają zakresy czynności, uprawnień i obowiązków przypisane dla każdego stanowiska.
§ 33. Do zadań Wydziału Polityki Społecznej należy:
1. bezpośredni
nadzór nad Miejsko Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
w Wyszogrodzie, poprzez:
a) dokonywanie czynności związanych z nadzorem i kontrolą nad bieżącą pracą ośrodka,
b) prowadzenie kontroli i oceny realizacji zadań statutowych, dostępności i poziomu udzielanych świadczeń,
c) prawidłowości gospodarowania mieniem,
d) ocen gospodarki finansowej,
2. współpraca z innymi organami administracji publicznej oraz instytucjami w sprawach z zakresu pomocy społecznej i ochrony zdrowia,
3.
podejmowanie działań w zakresie promocji zdrowia na terenie
Gminy i Miasta
Wyszogród,
4.
współpraca z niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej, m.
in. poprzez
zlecanie
realizacji zadań gminy,
5.
realizacja polityki prozdrowotnej Gminy i Miasta, ochrona
zdrowia,
przeciwdziałanie
patologiom społecznym oraz kreowanie działań na rzecz osób
niepełnosprawnych,
6.
podejmowanie działań związanych z realizacją opracowywanych na
terenie
Gminy
i Miasta strategii i programów w zakresie profilaktyki, promocji i
ochrony
zdrowia oraz w zakresie polityki społecznej,
7.
realizacja zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej,
społecznej i leczniczej
w
ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych
- obsługa Funduszu,
8.
współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi w
zakresie promocji
i
ochrony zdrowia, pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów
uzależnień,
przeciwdziałaniu patologiom społecznym, opieki i wychowania oraz
niepełnosprawności,
m. in. poprzez zlecanie do realizacji określonych zadań
gminy,
9.
aktywizacja społeczności lokalnych i promocja społeczeństwa
obywatelskiego
oraz
świadomości prawnej obywateli,
10.
podejmowanie działań zmierzających do poprawy sytuacji osób
zagrożonych
wykluczeniem,
bezrobotnych poprzez tworzenie Klubów Integracji Społecznej
lub
Centrów Integracji Społecznej zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r.
o
zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.),
11.
podejmowanie inicjatyw służących społecznej integracji poprzez
tworzenie
Spółdzielni
Socjalnych,
12.
prowadzenie współpracy z aptekami w zakresie ustalania
harmonogramu godzin
pracy
aptek ogólnodostępnych,
13. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
§34.
Do zakresu działania Dyrektora Miejsko Gminnych Obiektów
Sportowych należy
w szczególności:
1. bezpośredni nadzór i kontrola nad funkcjonowaniem obiektów sportowych Gminy i Miasta Wyszogród ze szczególnym uwzględnieniem hali sportowej i stadionu miejskiego;
2. organizacja i realizacja zadań dotyczących funkcjonowania hali sportowej tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy i Miasta Wyszogród, w zakresie Kultury fizycznej i Sportu;
3. zapewnienia prawidłowej realizacji procesu wychowania fizycznego w szkołach podlegających organizacyjnie Gminie z wykorzystaniem obiektu hali sportowej;
4. współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi kultury fizycznej (Stowarzyszenia Sportowe, kluby) w zakresie wychowania i rozwoju sportu młodzieżowego i masowego;
5. organizowanie imprez i zawodów sportowych o zasięgu lokalnym i poza lokalnym;
6. rozwój sportu masowego i rekreacji ruchowej społeczeństwa Gminy i Miasta;
7. promocja działalności sportowej poprzez uruchomienie i aktualizacje strony internetowej;
8. opracowanie i składanie wniosków aplikacyjnych do Funduszy Europejskich oraz Rządowych celem zintensyfikowania działalności sportowej,
9. planowanie zajęć pozalekcyjnych dla szkół i klubów sportowych;
10. współpraca z klubem LKS Stegny w zakresie organizacyjnym;
11. organizowanie zajęć dla nieformalnych, ale zorganizowanych grup społeczeństwa oraz osób indywidualnych;
12. nadzór nad prawidłowym inkasowaniem i rozliczeniem opłat za korzystanie z obiektu;
13. dbałość o wygląd estetyczny hali i terenów wokół niej;
14. bieżąca analiza kosztów utrzymania hali z uwzględnieniem partycypacji w kosztach Starostwa Powiatowego w Płocku, jako jednostki nadrzędnej dla Zespołu Szkół w Wyszogrodzie;
15. wypracowywanie dochodów własnych, za wynajem hali dla osób i firm prywatnych i organizowanie imprez komercyjnych;
16. nadzór nad kotłownia olejową zaopatrującą w ciepło wszystkie obiekty szkolne w Wyszogrodzie z uwzględnieniem:
a) zaopatrzenia w olej opałowy poprzez prowadzenie przetargu na zasadach ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
b) przeprowadzenia okresowych przeglądów technicznych kotłowni, oraz usuwanie awarii,
c) rozliczenia faktur,
17. nadzór nad pracownikami etatowymi i zleceniobiorcami oraz obsługi technicznej hali sportowej;
18. koordynacja działań w zakresie pomocy sportowej dla mieszkańców Gminy i Miasta ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z organizacjami pozarządowymi Stowarzyszeniami mającymi w statucie działanie w tym zakresie na podstawie Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 z 2003r. poz. 873);
19. ogłaszanie i przeprowadzenie konkursu na zadanie zlecone ujęte w budżecie nadany rok budżetowy Gminy i Miasta Wyszogród w zakresie kultury i sportu;
20. odpowiedzialność materialna za budynek hali sportowej oraz powierzony sprzęt będący na wyposażeniu przedmiotowego obiektu.
§35. Do zakresu działania Pełnomocnika ds. bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego należy w szczególności:
1. podejmowanie działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy;
2. przyjmowanie wniosków i przygotowanie zezwoleń na przeprowadzenie imprez masowych;
3. podejmowanie działań w celu wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, przeciwpowodziowej, w tym utrzymanie i wyposażenie magazynu przeciwpowodziowego;
4. koordynacja działań w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej;
5. zarządzanie ewakuacji ludności z obszarów zagrożonych powodzią;
6. podejmowanie działań zmierzających do wykonania zadań należących do Szefa Obrony Cywilnej -Burmistrza;
7. przygotowanie dokumentów niezbędnych dla wydania Komendantowi Miejskiemu Państwowej Straży Pożarnej poleceń podjęcia działań w zakresie właściwości Państwowej Straży Pożarnej, zmierzających do usuwania zagrożeń;
8. występowanie do Komendanta Policji o przedłożenie sprawozdania z działalności Policji oraz informacji o stanie porządku publicznego i bezpieczeństwa w mieście;
9. opracowanie analiz, raportów i opinii dotyczących działalności Policji w zakresie podejmowanych wspólnie działań;
10. tworzenie formacji obrony cywilnej;
11. przygotowywanie decyzji o nałożeniu obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony oraz o przeznaczeniu nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele obrony;
12. organizacja i tworzenie systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
13. tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych;
14. tworzenie gminnego programu ochrony zabytków;
15. przygotowywanie dokumentów wchodzących w zakres ochrony przeciwpożarowej, koordynacja działań jednostek ochrony przeciwpożarowej i innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych, organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania w działaniach ratowniczych;
16. opracowywanie porozumień w sprawie tworzenia i likwidowania rewirów dzielnicowych i posterunków Policji;
17. analiza stanu bezpieczeństwa w gminie na podstawie sprawozdań Komendanta Policji ostanie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
18. nadzór nad działalnością ochotniczych straży pożarnych.
19. nadzór i bieżąca eksploatacja magazynu Obrony Cywilnej
§36. Do zakresu działania Samodzielnego Pełnomocnika ds. nieruchomości i rolnictwa należy w szczególności:
1. tworzenie zasobów gruntów na potrzeby gminy poprzez wykup i komunalizację;
2. komunalizacja mienia gminnego i skarbu państwa;
3. przygotowywanie sprzedaży gruntów osobom fizycznym i prawnym;
4. wypłacanie odszkodowań za przejmowane grunty wydzielane pod budowę ulic;
5. wykonywanie drobnych prac geodezyjnych związanych z realizacją inwestycji gminnych wraz z opracowywaniem projektów podziałów nieruchomości;
6. ustalanie cen działki przeznaczonej pod budowę domów lub budynków;
7. załatwianie z urzędu spraw związanych z nabywaniem działek przez osoby uprawnione;
8. korzystanie z prawa pierwokupu nieruchomości oraz składanie oświadczeń o wykonaniu prawa pierwokupu;
9. dokonywanie zamiany gruntów;
10. zawieranie umów na dzierżawę terenów i nieruchomości oraz naliczanie stosownych opłat i ich egzekwowanie;
11. dokonywanie okresowych kontroli wydzierżawionych nieruchomości;
12. określanie udziału we współużytkowaniu wieczystym gruntu przy sprzedaży lokali;
13. wydawanie decyzji o zmianie wielkości udziałów właścicieli poszczególnych lokali we współwłasności domu oraz we współużytkowaniu gruntu po dokonaniu przebudowy, nadbudowy lub rozbudowy;
14. określanie zasad przeznaczenia do sprzedaży lokali w domach wielomieszkaniowych;
15. wydawanie decyzji o rozwiązaniu umowy o użytkowanie wieczyste i zarządzanie odebrania gruntów;
16. przyjmowanie roszczeń o odszkodowanie od osób, którym przysługiwało ograniczone prawo rzeczowe na nieruchomościach oddanych w użytkowanie wieczyste;
17. wydawanie zaświadczeń o spłaceniu długu na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste;
18. załatwianie spraw związanych z przekazywaniem gruntów jednostkom organizacyjnym w zarząd oraz zawieraniem umów o przekazanie nieruchomości;
19. ustanawianie zakresu i warunków użytkowania, wygasania prawa użytkowania oraz prawa zarządu;
20. przyjmowanie wniosków o przejęcie zbędnych nieruchomości lub ich części będących w użytkowaniu wieczystym;
21. ustalanie cen za grunty, budynki, lokale i urządzenia;
22. przygotowanie projektów podwyżek opłat rocznych za grunty;
23. ustalanie opłat rocznych za użytkowanie wieczyste, zarząd i użytkowanie nieruchomości;
24. stosowanie rocznych opłat za niewykorzystanie gruntu zgodnie z przeznaczeniem;
25. wydawanie decyzji o przekazywaniu gruntów w zarząd, użytkowanie lub wieczyste użytkowanie posiadac/.om gruntów, którzy nie legitymują się dokumentami o przekazaniu gruntów wydanymi w formie prawem przewidzianej i nie wystąpili do 31 grudnia 1988 roku o uregulowanie stanu prawnego;
26. opracowanie projektu planu gospodarowania gruntami rolnymi w strefach ochronnych;
27. określanie zasad ustalania cen gruntów niezabudowanych i znajdujących się pod zabudową -stanowiących mienie gminy;
28. oznaczanie nieruchomości i prowadzenie operatu nazewnictwa ulic, placów, numeracji nieruchomości numerami porządkowymi;
29. współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu obszarów gminy, w szczególności w zakresie ochrony zwierzyny;
30. zatwierdzanie statutu wspólnoty gruntowej oraz jego zmian;
31. tworzenie wspólnoty gruntowej przymusowej, nadawanie jej statutu oraz wyznaczanie organów wspólnot";
32. załatwianie spraw związanych ze zbywaniem, zamianą oraz przeznaczaniem na cele publiczne i społeczne wspólnot gruntowych oraz na zaciąganie pożyczek pieniężnych przez wspólnotę;
33. zatwierdzanie aktu zbycia udziału we wspólnocie;
34. współdziałanie w zalesianiu gruntów osób fizycznych;
35. prowadzenie spraw związanych z rozrodem zwierząt gospodarskich, zaopatrzenia w rozpłodniki, kontrolowanie punktów kopulacyjnych i inseminacyjnych w terenie;
36. przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu choroby zakaźnej zwierząt;
37. wyznaczanie biegłego do wyceny zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zaraźliwej;
38. finansowanie akcji stosowania środków ochronnych i nadzoru na obszarze gminy zwalczających chorobę zaraźliwą;
39. załatwianie spraw związanych ze zgłoszeniem chorób, szkodników i chwastów, przyznawanie zasiłków właścicielom gruntów rolnych, którzy w wyniku występowania chorób, szkodników i chwastów ponieśli straty materialne;
40. wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi;
41. nakazywanie posiadaczom gruntów zniszczenia zasiewów lub zasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności;
42. podawanie do wiadomości publicznej zarządzeń Państwowego Lekarza Weterynarii w zakresie tymczasowych środków zmierzających do umiejscowienia choroby i nadzór nad ich wykonaniem;
43. monitorowanie prac w rolnictwie i udzielanie pomocy w zaopatrzeniu w środki produkcji;
44. sporządzanie statystyki rolniczej i udział w pracach dotyczących spisów rolnych;
45. zatwierdzanie geodezyjnych podziałów nieruchomości;
46. regulowanie stanów prawnych dróg gminnych;
47. opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej spółkom wodnym, zgodnie z przepisami o finansach publicznych dotyczących dotacji przedmiotowych, na wykonanie urządzeń melioracji wodnych na warunkach określonych w prawie wodnym;
48. występowanie do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o bezpłatne przekazanie gruntów przeznaczonych na cele publiczne;
49. prowadzenie ewidencji mienia komunalnego;
50. prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat adiacenckich i planistycznych;
51. administrowanie, gospodarowanie i zarządzanie gminnym zasobem lokalowym oraz nieruchomościami budynkowymi;
52. przyznawanie lokali mieszkalnych w tym socjalnych i zastępczych oraz zapewnienia w razie potrzeby czasowego zakwaterowania osób zwolnionych z zakładów karnych;
53. usuwanie skutków samowoli lokalowej;
54. prowadzenie rejestru istniejących zasobów komunalnych;
55. dokonywanie okresowych przecen budynków, aktualizowanie ewidencji środków trwałych;
§37. Do zakresu działania Samodzielnego Stanowiska Radca Prawny należy w szczególności:
1. udzielanie opinii oraz wyjaśnień w zakresie interpretacji prawa;
2. udzielanie informacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności gminy;
3. wskazywanie na uchybienia w działalności organów gminy i urzędu w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
4. uczestniczenie w negocjacjach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego;
5. wydawanie opinii prawnych dotyczących projektów uchwał rady oraz zarządzeń burmistrza;
6. opiniowanie projektów umów długoterminowych, umów niestandardowych, umów z udziałem podmiotów zagranicznych oraz umów dotyczących zobowiązań znacznej wysokości;
7. opiniowanie projektów aktów burmistrza dotyczących rozwiązania stosunku pracy z pracownikami samorządowymi;
8. występowania w charakterze pełnomocnika procesowego gminy;
9. prowadzi nie zbioru publikacji prawnych.
DZIAŁ II ZASADY WYKONYWANIA ZADAŃ
Rozdział 1
Załatwianie spraw indywidualnych
§ 38.1. Pracownicy urzędu przyjmują interesantów przez cały czas urzędowania, z wyjątkiem kasy, która czynna jest w ustalonych odrębnie godzinach.
§ 38.2. Posłowie na Sejm i senatorowie RP, członkowie centralnych i terenowych organów administracji rządowej oraz członkowie organów wszystkich jednostek samorządu terytorialnego przyjmowani są poza kolejnością.
§ 38.3. Interesanci spoza terenu gminy powinni być, w miarę możliwości, przyjmowani przed interesantami zamieszkałymi na terenie gminy.
§ 39.1. Obsługa -interesantów powinna być rzeczowa, sprawna, uprzejma i uwzględniać zasady współżycia społecznego.
§ 39.2. Jeżeli sprawa wymaga uzupełnienia dodatkowym dokumentem będącym w urzędzie, ale na innym stanowisku pracy, to czynności te wykonuje pracownik. Pracownik odpowiedzialny jest również za potwierdzenie otrzymania dokumentu.
§ 39.3. Jeżeli pracownik nie może załatwić sprawy interesanta ze względów proceduralnych, jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie burmistrza lub sekretarza.
§ 40.1. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie spraw obywateli ponoszą dyrektorzy wydziałów, kierownicy referatów i samodzielne stanowiska pracy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
§ 40.2. Kontrolę i koordynację działań wydziałów, referatów i samodzielnych stanowisk pracy w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym zwłaszcza skarg, wniosków i interwencji, sprawuje, w sposób zgodny z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46), Wydział Organizacyjny, a w sprawach dotyczących rady miejskiej - Biuro Rady Miejskiej.
§ 40.3. Wydział Organizacyjny zobowiązany jest do dokonywania okresowych ocen sposobu załatwienia indywidualnych j-praw obywateli i przedkładania ich sekretarzowi.
§ 41.1. Sprawy wniesione przez obywateli do urzędu są ewidencjonowane w rejestrach spraw i przydzielane do załatwienia referatom bądź stanowiskom pracy.
§ 41.2. Wydział Organizacyjny prowadzi centralny rejestr skarg i wniosków indywidualnych wpływających do urzędu oraz skarg zgłoszonych w czasie przyjęć interesantów przez burmistrza, zastępcę burmistrza, sekretarza, naczelników wydziałów i kierowników referatów.
§ 42.1. Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
1. udzielania informacji
niezbędnych przy załatwianiu
danej sprawy
i
wyjaśnienia treści obowiązujących
przepisów;
2. rozstrzygnięcia sprawy, w miarę możliwości niezwłocznie, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwiania sprawy;
3. informowania zainteresowanych o etapie załatwiania ich sprawy;
4. powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej konieczności;
5. informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania od wydanych rozstrzygnięć.
§ 42.2. Interesanci mają prawo uzyskiwać informacje zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej i statutem gminy.
§ 43.1. Burmistrz przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w wyznaczonym przez siebie dniu tygodnia i w określonych godzinach.
§ 43.2. Zastępca
burmistrza, sekretarz, naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów i samodzielne
stanowiska prac> przyjmują interesantów w sprawach skarg
i wniosków każdego dnia, w ramach swoich możliwości czasowych, a w jednym dniu
tygodnia w określonych godzinach, w wymiarze nie mniejszym niż 2 godziny.
§ 43.3. Pracownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych urzędu przyjmują interesantów w ciągu całego dnia prac) urzędu.
Rozdział 2
Tryb postępowania przy opracowywaniu aktów normatywnych
§ 44.1. Na podstawie upoważnień ustawowych organom gminy przysługuje prawo stanowienia aktów normatywnych o charakterze przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy oraz aktów wewnętrznych obowiązujących pracowników urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych. 2. Akty normatywne, o których mowa w ust. 1, ustanawiają:
1. rada w formie uchwał, w sprawach określonych przepisami ustaw i statutem;
2. burmistrz w formie:
a. zarządzenia porządkowego - w przypadkach określonych w art. 41 ust. 2 ustawy,
b. zarządzenia - w innych wypadkach, jeżeli wydanie zarządzenia nakazuje przepis prawa powszechnie obowiązującego bądź zachodzi potrzeba wydania aktu w wykonaniu uchwały rady.
§ 45.1. Projekt aktu normatywnego sporządzają jednostki organizacyjne urzędu zgodnie z właściwością rzeczową.
§ 45.2. Projekt aktu normatywnego należy przekazać do zapoznania i omówienia burmistrzowi i właściwym komisjom rady - stosownie do ich właściwości rzeczowej.
§ 45.3. Projekt aktu normatywnego wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego.
§ 46.1. Akty normatywne powszechnie obowiązujące ogłasza się zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 17. poz. 95).
§ 46.2. Akty wewnętrzne ogłasza się poprzez doręczenie odpisu osobom zobowiązanym do stosowania aktu lub poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w urzędzie lub budynku gminnej jednostki organizacyjnej.
§ 46.3. Wydział Organizacyjny prowadzi zbiór aktów normatywnych dostępny do powszechnego wglądu, znajdujący się w sekretariacie urzędu.
Rozdział 3
Zasady planowania pracy
§ 47.1. Urząd oraz jego jednostki organizacyjne wykonują powierzone im zadania w oparciu o roczny plan celów finansowo-rzeczowych i strategię rozwoju gminy.
§ 47.2. Planowanie pracy w urzędzie ma charakter zadaniowy - służy sprecyzowaniu zadań nałożonych na poszczególne jednostki organizacyjne urzędu.
§ 47.3. Podstawę planowania pracy stanowią zadania niemające charakteru czynności rutynowych i powtarzalnych, wynikające w szczególności z:
1. budżetu j/.miny, strategii rozwoju województwa i powiatu oraz strategii rozwoju gminy;
2. bieżących spraw związanych z wykonywaniem zadań własnych gminy, zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej oraz powierzonych w drodze porozumienia;
3. uchwal rady;
4. aktów normatywnych burmistrza;
5. postanowień przyjętych przez organy jednostek pomocniczych gminy;
6. postulatów zgłoszonych radnym przez mieszkańców, rozpatrzonych przez organy gminy i przyjętych do realizacji.
§ 47.4. Zadania ujęte w planach celów wykraczające swoim czasookresem wykonania poza dany rok kalendarzowy, w części niezrealizowanej w tym roku stają się elementami planu finansowo-rzeczowego na rok następny, jeżeli zachowały aktualność.
§ 47.5. Naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów i pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy zobowiązani są do dokonywania bieżących ocen przebiegu realizacji zadań nałożonych na poszczególną jednostkę organizacyjną. Ocen należy dokonywać w formie sprawozdań składanych na żądania osób zajmujących stanowiska kierownicze w urzędzie.
§ 47.6. Roczne plany celów naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów i samodzielne stanowiska pracy składają w nieprzekraczalnym terminie do 30 września każdego roku we właściwych rzeczowo referatach, do których należy opracowanie rocznego planu celów rzeczowych gminy.
§ 47.7. Roczny plan celów finansowych opracowuje skarbnik.
§ 48.1. Za realizację rocznego planu pracy urzędu odpowiada sekretarz, który przygotowuje pisemne sprawozdanie z jego wykonania burmistrzowi w terminie do 20 stycznia każdego roku lub na każde jego żądanie.
§ 48.2. Sprawozdanie z wykonania budżetu składa skarbnik według procedury określonej w przepisach o gospodarce finansowej gminy.
§ 49.1. W urzędzie funkcjonuje system kontroli zarządczej obejmujący:
1. kontrolę zarządcza wewnętrzną, której podlegają jednostki organizacyjne urzędu;
2. kontrolę zarządcza zewnętrzną, której podlegają jednostki organizacyjne gminy.
§ 49.2. Szczegółowy tryb i zasady prowadzenia kontroli zarządczej oraz postępowania pokontrolnego określają odrębne zarządzenia burmistrza.
Rozdział 4
Zabezpieczenie akt i mienia urzędu
§ 50.1. Akta, pieczątki, maszyny i inne przedmioty (urządzenia służbowe) powinny być zabezpieczone przed dostępem osób postronnych.
§ 50.2. Zabranie dokumentów oraz wyposażenia poza teren urzędu wymaga zgody bezpośredniego przełożonego.
§ 51. Pracownik opuszczający jako ostatni lokal biurowy obowiązany jest zamknąć ten lokal, a klucz umieścić w przeinaczonej na ten cel gablocie.
§ 52.1. Zezwoleń na pozostawanie w biurze poza godzinami pracy udziela kierownik urzędu lub sekretarz.
§ 52.2. Pracownik, który uzyskał zezwolenie pozostania w biurze poza godzinami służbowymi, obowiązany jest zgłosić dyżurującemu pracownikowi obsługi, że po zakończonej pracy opuszcza biuro.
§ 53.1. Pracownicy są informowani o osobach posiadających klucze do budynku urzędu. Informacje te stanowią tajemnicę służbową.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Pawlak Krzysztof
- Data udostępnienia w BIP: 2016-06-16 09:20:32
- Informacja zaktualizowana przez: Pawlak Krzysztof
- Data ostatniej aktualizacji: 2016-06-16 09:20:32
- Liczba odsłon: 3091
- Historia dokumentu: